Kategorier
diskussion & debatt

Så medan en massa vita ickemuslimer sitter och tycker till om #hijabuppropet ….

Nej, jag tänker inte blogga om ”min upplevelse” med hijab. Vill ni veta hur det är att vara muslim eller bära slöja så kan ni… tja, jag vet inte… typ fråga en som vet? På riktigt? Typ en …. som ÄR muslim och bär slöja till vardags? (jag vet det är skitradikalt)

Men visst är det talande att en vit ickemuslims tvåtimmarsupplevelse får en halv sida i aftonbladet? Visst är det talande att frågan tas på allvar först när en vit ickemuslim tolkar?

Jaja. Men jag ska nog hålla käften jag också idag. Ingen bild får ni heller. Istället kan ni läsa lite intressanta vinklar och tankar från andra kloka människor:

Queen La Tiva stödjer inte #hijabuppropet och här berättar hon varför.
Mona Masri skriver att det är självklart att stödja #hijabuppropet.
Slöjan kan vara en symbol mot förtryck. (debattartikel i aftonbladet)
I Iran är hijab ett tecken på förtryck. (svar på ovan debattartikel)
Sara Yasdanfar skriver att #hijabuppropet exotifierar muslimer.
Payam Moula håller inte med Sara Yasdanfar.
Carolina Farraj: mina berättelser viftas ofta bort.
Riksföreningen ”Glöm aldrig Pela och Fadime” skriver att #hijabuppropet är ett hån mot kvinnors frigörelsekamp och tar avstånd.
Skärmavbild 2013-08-20 kl. 17.26.27 Skärmavbild 2013-08-20 kl. 17.26.40

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”Så medan en massa vita ickemuslimer sitter och tycker till om #hijabuppropet ….”

Sara Mohammad:
Dagens hijabupprop är ett hån mot kvinnofrigörelse kampen världen över!
Hijabuppropet/eller rättare sagt religiösa symbolen för kvinnoförtryck uppropet idag!
”Detta gynnar bara islamister mot både beslöjade och ej beslöjade kvinnor!
Gudrun Schyman (FI), Åsa Romson (MP), Veronica Palm (S) och komikern och programledaren Gina Dirawi med flera bekräftar kvinnoförtryckande symbolen/Hijab med att bära den idag.
Detta är ett hån mot kvinnofriörelse kampen av tusentals kvinnoaktivister i Iran och andra islamstyrda och andra länder som kämpar mot kvinnoförtryckande symbolen hijab/slöjan och bränner den på gator varje 8 mars med risk för deras liv!
En enkel fråga är:
Hur ofta har Schyman med andra som visar ”solidaritet” idag har visat solidaritet till kvinnoaktivister och demonstrerat mot slöjan?
Låt oss visa vår solidaritet till redan utsatta beslöjade kvinnor med att förstärka kampen mot hedersrelaterat våld, politisktislams smutsiga spel och rasisternas smutsiga händer mot oskyldiga beslöjade kvinnor (så som gravida kvinnan i Farsta) på gator i väst!”

Håller helt med det Maria citerar ovan. En får ju inte heller glömma bort att en religiös tillhörighet inte är statisk, att problematisera att icke-vita har massa åsikter i rubriken ovan kan jag förstå (samma sak som att män uttalar sig om kvinnors situation som en man inte fullt kan leva sig in i) , men att ickemuslimer skulle vara försiktiga med att uttala sig fattar jag inte riktigt, en föds ju med ett kön eller hudfärg, men inte nödvändigtvis med en religion eller dess symboler för all framtid.

Jag ser det som så här, hur skall de kvinnor som lever i förtryck under en slöja någonsin finna styrka att gå om tillochmed det svenska samhället visar dem förakt pga slöjan?
Att bära slöja för en dag kändes som att visa solidaritet och uppmuntran till de kvinnor som lever med ett förtryck. Ett ”Vi är här och bär ert ok med er”. Inte som ett stort fett ”OK, tummen upp!” till de som utsätter tjejer med slöjor för misshandel.

Det är med tolkningsföreträde etc.
Var hamnar jag någonstans i den här diskussionen?
Jag är svensk-palestinier, muslim, ljus hud och blåa ögon. Jag hamnar alltid i något typ av ”no mans land” i den här typen av diskussioner. Jag har fel hudfärg för att vara utsatt ”på riktigt” och jag har fel religion för att tillhöra normen.
Det är tröttsamt och frustrerande att alltid ha ens röst i sidosatt.
Hur som helst glädjes jag över att så många olika röster hörs i denna fråga, och främst att muslimska kvinnors röster kommer fram. Det visar att vi inte är en homogen grupp som har samma tankar, känslor och åsikter så som vi oftast blir framställda då man pratar OM oss istället för med oss. Hurra!

Jag kan uppskatta tanken bakom upproret, men kan inte låta bli att tycka att det hela är en form av missriktad välvilja. Queen La Tiva slår på ett no nonsense-sätt huvudet på spiken.
Och andra sidan kan jag tycka att det faktiskt leder till välbehövlig diskussion kring det hela. Och givetvis ska varenda åsikt höras; Payams debattsvar är tänkvärt. Jag tror dessvärre att ett uppror utan hijabs hade fungerat lika bra, ett uppror där man faktiskt gav muslimerna som bär hijab en röst.
Att dra analogier till olika färgade band för olika sakfrågor känns inte helt fel. Pengarna till forskningen är bra, det sociala kapitalet man får av att bära ett band känns mer påklistrat. Vad är viktigast, den faktiska hjälpen eller att någon får veta att du hjälpt någon?

En tanke om att bära eller inte bära slöja. Ska inte kvinnor klä sig hur fan de vill? Vill man täcka sig ska man det, vill man visa sig är det ok. Nu börjar jag bli fruktansvärt trött på alla dessa människor som ska ha åsikter om kvinnans kropp och hur den ska/inte ska presenteras.

Känner inga muslimer då har ingen att fråga. Men men… Hela uppropet känns passé redan knappt innan det hade börjat ens. Hur dom och OT; varför tar ingen upp Viktor Frisk och hans feministiska klädsel få han här om dagen klädde sig och poserade i kjol eller att Tyskland officiellt inför ett tredje kön… Eller har jag missat nåt?

De röster som behöver höras högst är förstås de som bär hijab varje dag. Nu är det inte så men det kanske leder till att det blir så. Håller med om att det är viktigt att ha två tankar i huvudet samtidigt, tycker det är viktigt i många frågor, då mycket få saker är rakt igenom en känsla, en uppfattning. I övrigt håller jag med om de Fi skrev: ”Vi försvarar rätten att bära slöja likväl som att inte bära slöja. Alla har rätt att bestämma över sin kropp”.

Jag bar inte slöja och kommer ej göra det heller, men tycker inte att det är ett dumt val att ha gjort det heller det handlade ju enbart om goda avsikter. Givetvis ska man få gå klädd precis som man vill, men samtidigt är det väldigt många som är tvingade att bära slöja. Visst kan det hända att dessa kvinnor ser det här som ett hån mot dem, men sen finns det ju de som faktiskt vill bära sin slöja och det här är väl framförallt tillför dem. Men om någon ser det här som ett hån kan ju absolut inte jag avgöra så vill inte uttala mig för mycket om det.

Jag tycker att det mest roliga i hela den här situationen är att muslimska slöjbärande kvinnor startade det hela men vita ickemuslimska kvinnor (och män) tar sig rätt att ha tolkningsföreträde och således, vad jag anser, omyndigförklara och dumförklara initiativtagarna… Lite skoj får man ju ha trots allvaret i denna paradox!

Exakt vad jag tycker- därför höll jag heller inte med dig när du skrev om hijabuppropet.
Dom borde bränt alla jävla slöjor och annat istället – och verkligen visat solidaritet.
/a

Ja, och så fick ju Aftonbladet skriva en artikel där de fick berätta hur en vit icke-muslimsk kvinna som burit slöja blivit kallad ”fitta” och inte orkat mer än två timmar. Ja, det är intressant att se hur folk blev bemötta, men… kanske hade varit intressant att utöver den vita kvinnan även intervjua ett gäng kvinnor som går KLÄDDA och blir BEMÖTTA såhär varje dag..?

Så fort jag såg det här ”uppropet” tänkte jag att det kommer att gå åt helvete (där det hör hemma)
Jag blir bittert besviken när man förflyttar fokus från viktiga frågor som våld mot kvinnor till något annat.
Jag vet inte riktigt vad initiativtagarna hade på agendan, men det var inte att uppmärksamma våld mot gravida kvinnor iallafall.
Och som vanligt blev kvinnorna förlorarna, för gissa vad vi har diskuterat?
Ja, inte var det våld mot gravida kvinnor iallafall!
Nu sitter det folk överallt som skriker och vrålar och ska ha företräde i diskussionen, om hur jävla rätt dom har.
Och inte någonstans har jag läst ett enda ord om sakfrågan
Vet ni vad som är allra mest intressant?
Det är nästan bara kvinnor som gapar och skriker om hur rätt dom har
Det är nästan bara kvinnor som är med i detta.
Jag ser ingen kvinna som vill prata om sakfrågan
Ibland är vi våra egna värsta fiende i jämställdhetsdebatten
Därför VÄGRAR jag delta i alla former av sådana här upprop

Uppropet var för att stötta slöjbärande kvinnors rätt att inte utsättas för våld och hot. Graviditeten hörde inte till ämnet utan var bara ett för misshandeln förvärrande faktum. Om du tittat i vanliga nyhetskanaler har syftet framgått tydligt.

Men av vilken anledning använder man slöja? Jag försökte göra mig påläst och läste en bok om det, skriven av en muslim, där det kom fram ett det 1. var ett förtryck mot kvinnan 2. användes av muslimska kvinnor eftersom det i deras kultur gav lika mycket uppmärksamhet av killarna som typ att som icke-muslimsk vit tjej bära klänning. Jag förstår helt enkelt inte varför man frivilligt vill bära det av någon av dessa anledningar, särskilt inte om man anser sig vara feminist samtidigt, finns det en tredje vinkel? Är det någon som kan upplysa om något jag inte känner till?

Det är en tveeggad fråga helt klart. Bra att du länkar till olika åsikter. Det som förvånar mig mest är att så många verkar vara totalt bergsäkra på sin åsikt och inte kan se några som helst nyanser. Jag tycker det finns poänger både hos dem som är positiva och de som är negativa till hijabuppropet. Det här var en av de få artiklar som inte framställer frågan som helt och hållet svartvit:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1948530-vi-visar-solidaritet-nar-vi-satter-pa-oss-sloja

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *