Kategorier
diskussion & debatt

För länge sen föddes en schysst kille som hjälpte folk som var utsatta och vi firar hans födelse och död för att han var så bra

Apropå julen och då gud och Jesus så vill jag faktiskt införa jul- och påskevangeliet hemma pga ÄLSKAR dem samt att de är en del av vår kultur och tradition och som ni vet så är jag ett stort fan av kultur och tradition, men jag vill gärna skippa (eller iallafall problematisera och ifrågasätta) gudsaspekten.

Typ snacka om att ”för länge sen föddes en schysst kille som hjälpte folk som var utsatta och fattiga och sjuka och vi firar hans födelse och död för att han var så snäll och bra” (”Och en del trodde att han var guds barn, men det var han ju inte”) och kanske ha en egen julkrubba med lilla jesusbarnet, en Mandelafigur och Pussyriot eller nåt.

Hur har ni gjort?

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”För länge sen föddes en schysst kille som hjälpte folk som var utsatta och vi firar hans födelse och död för att han var så bra”

Tycker du har en bra inställning, men jag skulle tillägga info om den hedniska, förkristna, julen. Tomten, julskinkan (ok, nu är ni vegetarianer, men…), granen mm har inte med den kristna julen att göra. Ordet jul har inget med jesus att göra heller 🙂

Låter fint. För mig spelar det inte så stor roll varför andra firar jul eller lägger i begreppet. Som liten var det väl inget vi diskuterade så mycket även om mina föräldrar berättade om olika anledningar till varför jul firades, att vissa människor firade det av religiösa skäl och andra för att det var en tradition de tyckte var mysig och trevlig.

Jag tror på gud, är dock ej kristen, men halvfirar jul pga att andra familjemedlemmar blir besviken annars. Kristendom har ingen roll i vårt firande.
Jag har en fråga angående mat. Vad jag förstår så äter du och din familj vegetarisk mat. Vad har ni för rätter på julbordet?
Vi brukar ha en ganska frisk blandning med rätter som ris och kyckling och hummus tillsammans med andra mer traditionella rätter.

vi firar inte jul pga jesu födelse. julen är hednisk.
btw, jag är inte kristen, men jag tycker ändå att du uttrycker dig rätt respektlöst angående detta om tro. du borde väl isåfall informera dina barn att man kan tycka olika angående detta. vem har rätt att uttala en ”sanning” egentligen angående tex jesus. allt är ju bara åsikter och som sagt, tro (religion är något helt annat)

Julen är en högtid i kyrkor över hela världen, även delar närmare ekvatorn där dagens och nattens längd inte flyttar sig nämnvärt. Jul började firas i det antika Rom och har ingenting med den fornordiska/urgermanska tron att göra. Vissa traditioner är dock kvarlevor/hedniska påhitt.

Tycket det är dumt att du skriver ”en del trodde han var guds barn men det var han ju inte”.
Det är respektlöst mot de som fortfarande tror det. Känner mig dumförklarad. Jag tror Jesus var guds barn.

Jag tycker inte att det är respektlöst alls. Jag förstår att det kan kännas så när man tror på nåt som andra avfärdar som sagor, men det är inte personligt mot dig eller andra troende. Jag tycker inte tro är något konstigt heller, tvärtom. Men jag tänker inte vurma för nåt jag tycker är vanföreställningar. Inte framför barnen.

Jag har gjort liknande som dig. Skaffade en julkrubba när barnen var små och berättad det mer som en saga, och sen pratat om att tro eller inte tro, och även om en inte tror på Gud så kan ju Jesus ha funnits och var bara en ovanligt empatisk och godhjärtat människa. Fast förstås utifrån den nivå mina barn var vid varje jul. Det har funkat bra, och blev en bra motvikt till att vi firar jul för Coca Cola tomtens skull…

Vi firar vintersolståndet. Har alltså firat idag 🙂 Känns som att ljusets återkomst är något jag helt kan stå bakom och fira. Varför skulle jag bry mig om att det ryktas om att en person som var en bra talare och eventuellt schysst person föddes då…? Ryktas skriver jag för att en del säger att Jesus föddes en helt annan tid på året så vad firar man då egentligen… Ett rykte. Ett påhitt. Visst om andra vill fira det. Helt lugnt! Men just jag måste ha lite mer att gå på för det jag firar 🙂

Skulle det inte vara bättre att säga vissa tror Jesus var gudssonen men det tror inte jag. Tänk på att dina barn kommer möta barn som tror och lika fint som du tycker det är att dina barn tror på tandfen eller tomten så tycker andra det är att deras barn växer upp med en tro på Gud. Du vill väl kanske inte heller att dina barn ska se på människor med religion som att de tror fel? Är väl bättre om vi bara ser att vi tror olika? Värderingar som rätt eller fel är onödiga tycker du vet ju själv hur mkt det påverkar i tex genussammanhang…

Hos oss förankrar vi julfirandet i de förkristna traditionerna (som en högtid om ljus och gemenskap), men har också en liten symbolisk krubba som alltid plockas fram samtidigt med det övriga pyntet. Kunskaper om Jesus och kristna julen får ungarna grundligt itutade i skolan, så det är inget jag känt att jag behövt ta upp alls. De vet att jag inte är troende, så visst fattar de att jag tycker folk som tror att Jesus var guds son har fel, men det är inget jag tycker jag måste säga rent ut. De får bilda sin egen uppfattning.

När min son är tillräckligt stor så kommer jag berätta exakt vad jag tycker om religion och tro på ”gud”
dvs. att det är ren bullshit.
om religiösa föräldrar ”får” säga att gud finns, gud är riktig, deras tro är den rätta och bla bla bla
så får jag som är Ateist, säga att gud inte finns, gud är inte riktig och ingen tro är rätt.
Jesus kanske var en snubbe för länge sen, som var mörk i hyn och med bruna ögon btw! som gjorde lite bra grejer, och det är ju bra! man ska vara snäll, men det är inte enda anledningen till varför vi firar ”jul” eller den enda människan som vi kommer fira, bland annat så är Handduksdagen den 25e maj viktigare för mig än julen, då jag firar minnet av en person som skrev en fantastisk bok och som faktiskt fanns! kommer även fira Siddharhta aka Buddha för han var en coolare snubbe än jesus tycker jag, dessutom finns det mer bevis på att han faktiskt fanns.
Att faktiskt vara en snäll människa, försöka göra gott, tänka och ifrågasätta är viktigare än att tro på någon gubbe i skyn.
religion och tron på gud har skapat allt för mycket skit i världen för att jag ens ska acceptera det, jag vet att det upprör många det jag tycker, men det skiter jag vänligt i.

Jag håller med, jag som muslim kommer uppfostra barnen inom min religion för att det är det jag tycker är bäst.
Respekt inför andra människor skall man dock lägga till, och att det är okej att tycka olika. Man kan vara vänner ändå.
Däremot att religion ligger bakom mycket skit i världen tycker jag är ett extremt simplifierat uttalande. Konflikter har snarare drivits av kampen om resurser, vilket blir mer tydligt om man gör en konsekvensanalys av krig m.m

Kristendom och religion är ett hot mot kvinnan och den feministiska kampen eftersom kristendomen ställer sig över feminism.
Vi kan vända på det här och införa mer feminism i kyrkorna. Tänk om alla om några år gick i kyrkan för att hedra kvinnan med sånger och procedurer istället. Underbart!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *