Kategorier
diskussion & debatt

Är de syskon?

”Vi vill visa mångfald!” säger Lindex med sin nya kampanj där deras anställda agerar modeller. Jag har faktiskt inga problem med att de frivilligt ställer upp men undrar lite var den där jävla mångfalden kommer in??? VAR ÄR MÅNGFALDEN LINDEX?!!!! VAR ÄR DEN??? För jag ser bara fem superslanka kritvita kloner på bilderna.

Skärmavbild 2014-04-22 kl. 23.37.58

De har exakt samma kroppar. Och exakt samma ansiktsdrag och leenden. Är de syskon? Är de samma person?

Ok jag ÖVERDRIVER väl, en av dem ÄR ju faktiskt blond det ser jag ju nu, my mistake jaja puh liksom där fick de till det.

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”Är de syskon?”

Det är väl inte direkt någon hemlighet att klädkedjor till största del bara anställer snygga, välklädda normativa kvinnor med smala kroppar och nedtonad stil… mvh Hade gärna jobbat i en klädaffär om de hade accepterat att jag inte är storlek 36
//Emma Hå

Mångfald? Ha! Det är det sista Lindex står för. Jag har aldrig hittat en bh på lindex (som inte är en tantbh utan bygel) som mina DubbelD bröst får plats i. Mångfaldet gäller bara om man håller sig inom ramen för storlekar. Så länge man inte är för lång, kort, tjock, smal osv så gåre bra….

Det här med bh:ar har jag tänkt på mycket på senaste tiden! På Lindex och H&M finns flera modeller bara upp till C-kupa, och dom som finns upp till D är ofta markerade med ”Available in D-cup!” som att det var typ superstort. Nu drabbar inte det här mig särskilt mycket då jag har rätt små bröst, kan se nästan platt ut i sport-bh, men jag har ÄNDÅ storlek 75 C på båda de butikernas bh:ar. Tror att formen på brösten spelar stor roll plus kanske hur mycket fett man har runtomkring ”kuppartiet”. T.ex. kan jag nästan bara ha balconettemodeller för att få de välsittande, push-up och liknande känns både för små och för stora på samma gång. Hur som helst kan jag knappt tänka mig hur många personer som verkligen inte passar någon bh som finns i max en storlek större än min egen. Sån himla trång mall att passa in i. Och åt andra hållet, det finns typ aldrig storlek 85 och uppåt med A-kupa. Nåde den som är kraftig och småbystad liksom

Vilka dumheter! Tänk att stora företag är så korkade! De har ju världens chans att förändra, verkligen visa mångfald och sätta ner foten mot patriarkat/rasism/allt annat som är fel, men gör de det?
Icke.
Osmart. Vill man tjäna pengar, som jag förutsätter att alla företag vill, då ser man till att verkligen inkludera ALLA.
Men de kanske är nöjda med den omsättning de har, vad vet jag..?

Det var min första tanke med när jag såg denna kampanj…vad då visa mångfald? Vart? Inte på den här bilden i varje fall. Herregud…är det deras bild av vad mångfald är.

Här i Götet jobbar det flera både äldre och mulligare på Lindex, konstigt att de inte får vara med…känns som att de plockat ut dem som passar hur det brukar se ut 🙁

Ja i vår stad med. Nog för att det inte är ovanligt med ”mullig” personal, (usch vad dumt det lät) så varför får inte de vara med undrar jag med? I så fall är det ju mer spännande och roligare om de istället plockar ut random människor från gatan.

”Vi fick jättemånga svar, över 100 sökande från alla våra länder.” På riktigt?!? Antingen fick de in 100 ansökningar från 100 mer eller mindre identiska kvinnor (creepy) eller så missade de hela poängen med mångfald när de gallrade. Inte bara sorgligt och skrämmande utan framför allt obegripligt. Är det ett skämt?
//frågetecknet

”I kampanjen använder ni er av era egna anställda som modeller. Hur har urvalet gått till?
– Vi skickade ut en ansökan på vårt intranät som alla våra 5 000 medarbetare har tillgång till. Vi fick jättemånga svar, över 100 sökande från alla våra länder. Därefter skedde en casting med 45 ansökande i Stockholm och sedan gick fem anställda vidare till en fotografering i London.
När man tittar på bilderna så känns det som om det bara är en storlek som representeras.
– Urvalet är ju utifrån de som sökte till kampanjen. Vi frågade vilka som ville vara med och det har varit fritt för alla att söka. När man tittar på bilderna så tycker jag att det finns en mångfald av människor och vi sökte inte efter storlek eller ålder utan har gått mer på personligheten.
Tycker du att deras personlighet kommer fram i bilderna?
– Jag tycker att man på bilderna kan se en blandning av olika personligheter, absolut.
Men tror du att man som kund ser det?
– Ja, det tror jag. Men det vi vill är ju främst inspirera våra kunder att gå in och prova och hitta sin egen bh-modell. Det är inspiration som vi vill ge med de här bilderna.”
Cred till journalisten i alla fall.

Dom tycker nog att de har gjort ett suveränt jobb och är säkert supernöjda med sin mångfald-kampanj. Själv vill jag bara skratta, hånskratta då alltså för precis som du säger så är de ju för fan kopior…

fast de sa ju aldrig ”Vi vill visa mångfald!” dedet sa var:
”När man tittar på bilderna så tycker jag att det finns en mångfald av människor och vi sökte inte efter storlek eller ålder utan har gått mer på personligheten.”

Men HUR kan någon titta på bilderna och tycka att ”det finns en mångfald av människor”? Och om hen menar att dessa nästan plågsamt identiska människor representerar mångfald genom sina extremt olika personligheter (om vi bortser från att de har samma jobb, ser likadana ut och sökt sig till samma modelltävling – alltså kanske inte helt extremolika personligheter heller), så är ju just det en typ av mångfald som gör sig väldigt dåligt i bild.

Bara det att man försöker ha ”mångfald” som försäljningsargument är typ, ehm fördomsfullt och kolonialt. Mångfald är nåt som antingen är eller inte, knappast nåt att sälja på à la goodiebag-på-köpet

fast, det ar ju vi konsumeter som gar igang och handalr mer nar vi ser frasha, sporrtiga, halsosamma (ni kan knappast saga annat) kvinnor i reklam och bild.
Vi vet att media framstaller oss kvinnor sexistiskt, ouppnaligt, ibland sjuka ideall. dert har vi vetat lange , det forsta ”real life models ’-kampanjen kom val formodligen for over 15 ar sedan.
vi vet detta – anda ar det vi som koper deras produkter –
aret ar 2014, multinationela foretag kommer INTE att andra sig om de ej har gjort det redan, kanske, jag sager kanske, ar det dags att vi konsumeter tar oss i kragen (nej att klaga pa intenet forum racker nog inte)
– sluta kop dess atidiningaer (vouge, vecko revyn etc etc)
– Sluta handla klader fran dess a kedjor (och nej, de har inget tvang att tillfredstalla allas behove ang 80dd i bh storlek)med internet kom sa manga andra latttillgangliga och bra alternativ
jag rysre pa tanken att jag skulle hora min mamma papeka dessa saker nar jag var ung, kan standigt behoca uppluysas om att idelaen ar fel ( for visst, det vet vi val alla) att min Mamm skulle ha klankat ner pa alla reklamer/affisher hon sag 9aven o`m hon hade ratt) hade form,odligen fatt mig som barn att fokusre pa dettam istallet for att fortsatta leka och inte fokusrea pa utseedne.
JA jag vet, det det ar sexistiskt – men det ar vi som koper det !

Tror att man gör det för lätt för sig om man tror att världens problem kan lösas med den enskilda människans konsumentmakt. Det är också en störig uppmaning eftersom den förutsätter att alla HAR en konsumentmakt att utnyttja.

Hahahahahahaha..hahahh..! När jag besöker Lindex är det oftare äldre kvinnor, med inte så normativa kroppar eller framtoning..vanliga kvinnor liksom. Får en lite märklig känsla av det här att kvinnor ska på något vis ”strippa” ”leka modell” på jobbet :/ ”ammen det var frivilligt!” hör jag någon skalla. Mm jaja. När ska snubbarna på Dressman näcka?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *