Kategorier
diskussion & debatt

att reproducera rasistiska myter

Jag får tacka ”the postcolonial diaries” för tankeställaren. Jag hade lite fundering kring huruvida inlägget om bara bröst skulle kunna uppfattas så som hen gör innan jag postade, men tänkte att mina rasifierade läsare snabbt skulle bitchslappa mig i rätt riktning.

Jag vill därför börja med att be om ursäkt för att jag inte tog mer ansvar för hur jag skrev, jag borde varit mer tydlig om dels var jag står och dels att detta handlar om (precis som hen skriver) unkna fördomar. 

Jag vill dock föra till protokollet att jag inte ställer mig bakom de fördomsfulla argumenten i bara bröst-inlägget utan ville bara bemöta dem då de är väldigt vanliga i den här debatten. Tanken att exempelvis muslimer skulle ta mer illa upp över bröst har inte slagit mig. Och dessutom tänker jag att det finns grupper av människor med andra kulturer (med kultur inkluderar jag alla slags kulturer och subkulturer även de s.k ”svenska” sådana) och värderingar och dessa grupper finns överallt, oavsett ursprung eller hudfärg. (Även om jag fattar att det just är muslimer det syftas på när man säger att ”vissa kan ta illa upp”.)

Jag tycker inte heller det är fint att diskutera frågor över människors huvuden och undviker personligen att göra det, det jag menade är att det ”fina” ligger i människors vilja att visa respekt mot sin omgivning. Men även folk som vill väl kan göra det bakvänt och fel och fördomsfullt och det måste man ifrågasätta och våga säga ifrån när det sker. (typiskt annars att ba ”nä men han menar inget illa så…” och den bortförklaringen köper vi ju inte).

rasistiska myter

(Jag visste heller inte att man inte får amma i moskeer, jag har ingen erfarenhet av det däremot har jag aldrig mött något motstånd när jag eller vänner ammat bland muslimska bekanta. (OBS MIN erfarenhet bara, den säger ju inget om hur det verkligen ser ut) De brukar i regel inte bry sig överhuvudtaget. Jag håller även med om att det inte är nån självklarhet för ickemuslimer att besöka moskéer som om det vore nåt studiebesök men att det kan finnas skäl till att man befinner sig i en ibland.)

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”att reproducera rasistiska myter”

Absolut. Jag ammar varje gång jag är i kyrkan med min dotter och det är inga problem. Jag skulle aldrig komma på tanken att gå ut eller gömma mig, kyrkorummet tillhör alla, däremot så väljer jag att ha kläder som det är lätt att täcka kroppen med så jag inte visar mer hud än vad som är absolut nödvändigt för att amma.
”Se­dan kom man till ho­nom med barn, för att han skul­le lägga händer­na på dem och be. Lärjung­ar­na vi­sa­de bort dem, men Je­sus sa­de: ”Låt bar­nen vara, och hind­ra dem in­te från att kom­ma hit till mig! Him­mel­ri­ket tillhör såda­na som de.” Och han la­de händer­na på dem och gick se­dan däri­från.”
Matteus 19:13-15
Om man inte tillåter amning hindrar man barn från att vara i kyrkan.

Fan vad man lär sig! Det är en evig resa men det är väl lite så det är. En gör så gott en kan men ibland blir det fel och då är det bra att det finns dom som påtalar det.
Ang. amning i kyrkan har jag aldrig hört någon om att det inte är ok, men det är klart, det beror nog på vem som tillfrågas.

Fast är inte ”mina muslimska vänner bryr sig inte när jag ammar” lite generaliserande? Typ som ”mina afrosvenska vänner bryr sig inte när jag säger n-boll”? (Läste det här inlägget i går, därav exemplet: http://vardagsrasismen.wordpress.com/2014/04/24/debatten-som-inte-borde-existera/ )
I slutändan handlar det om personliga åsikter och känslor, samt vad individen upplever är okej/ej okej. Kulturen kan givetvis spela in i VAD en tycker är okej/ej okej, men att basera ett uttalande på några få individers åsikt, eller avsaknad av åsikt, är sällan korrekt. Bara för att dina vänner inte bryr sig när du ammar betyder inte det att andra muslimer inte bryr sig. Precis som att vissa östermalmsbor kanske rynkar på näsan åt offentlig amning, medan andra inte bryr sig. Precis som att vissa afrosvenskar struntar i vad folk kallar chokladbollar, medan andra känner sig kränkta. Och så vidare. Ville bara sätta det i lite perspektiv, tycker du att jag har fel så får du det, såklart.
Det är alltid komplicerat att generalisera och det blir sällan bra, men det är som feministiska bloggare har skrivit om tidigare: så fort en postar ett inlägg där minsta ”fel” kan hittas så svämmar kommentarsfältet och bloggosfären över av kritik, ibland hat. Usch.
Kikar in här flera gånger om dagen i väntan på nya inlägg från dig och det kommer inte förändras i första taget 🙂 Kör på, bah! Några otydligheter eller generaliseringar gör dig inte till en sämre person eller feminist, bara mänsklig. Folk verkar kräva av feministiska bloggare att de ska vara helt jävla perfekta JÄMT, och svarar med hård kritik på varje grej istället för att försöka föra dialog eller diskutera.
Det är fel, och du är grym. Och är jag helt jävla ute och svävar med den här kommentaren så tar jag gärna emot kritik på den. Lär mig redan så mycket här, och jag lär mig gärna mer.

Jag håller med dig men var noggrann med att påpeka att MIN erfarenhet såg ut såhär och min erfarenhet är ju bara min. Just för att man inte kan energiservice på det sättet. Muslimer är till och börja med inte en homogen grupp och muslimer finns i de flesta kulturerna med allt vad det innebär. Det är som att generalisera om ”människor”.
Jag ville mest påpeka att det oftast är vita saviours som talar för en grupp de egentligen bara har fördomar kring. Det är ju aldrig muslimer som argumenterar emot bara bröst pga de tar illa upp i dessa debatter.

Jag har sett någon med heltäckande kläder och hijab som tog fram tutten och ammade helt in public. Hen verkade inte ha något problem med att vi kunde se hens tuttar för det är helt okej att amma. Bebisar måste äta. Man gör väl det man är mest bekväm med. 🙂

Jag har inte hört att man inte skulle få ammar i en moské. Det mesta som angår barnet är okej bland de flesta muslimer (här reserverar jag mig för kulturella avvikelser). Kvinnor i Iran tex ammar om de behöver ute trots att man bär hijab. Man bara vänder sig bort lite och folk låter bli att glo. Samma sak om man är hemma och det finns män där. Men när det gäller nakenhet så är det ingen myt eller fördom att påstå att muslimer ogillar för mkt naken hud både på män och kvinnor. Dock är inte alla som är gödda muslimer praktiserande eller bryr sig.

Jag (muslim) har ammat i moskéer flertalet gånger och sett en massa kvinnor göra detsamma. När min dotter var pytteliten och fick nervösa sammanbrott när vi var ute så var min första reaktion att gå till närmsta moské (vi bodde då i ett land där det finns moskéer lite överallt) för att få amma ifred. Har också den erfarenheten att många muslimer har en avslappnad attityd till amning, också långtidsamning (islam rekommenderar att amma tills barnet är två).

Lämna ett svar till Lady Dahmer Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *