Kategorier
diskussion & debatt

”Våld i spel att likställa med att välta en pjäs i typ Fia med Knuff”

Apropå spelvåld så sa Hanna Fridén nåt bra på facebook igår: ”Min personliga åsikt är att i regel så är våld i spel att likställa med att välta en pjäs i typ Fia med Knuff. Grafiskt våld, däremot, är en annan sak. Scener i GTA5 när spelaren måste tortera en karaktär ohyggligt grymt (och får […]

Apropå spelvåld så sa Hanna Fridén nåt bra på facebook igår:

Min personliga åsikt är att i regel så är våld i spel att likställa med att välta en pjäs i typ Fia med Knuff. Grafiskt våld, däremot, är en annan sak. Scener i GTA5 när spelaren måste tortera en karaktär ohyggligt grymt (och får mer poäng ju mer de torterar dem) är problematiskt. Att dänka ner random skelett, inte så problematiskt.

Hon har även diskuterat spelvåld i P3. En psykolog är med i programmet och förklarar skillnaderna mellan olika sorters våld.

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ””Våld i spel att likställa med att välta en pjäs i typ Fia med Knuff””

Funderar över min egen relation till våld i spel när jag växte upp, men jag har inte mer att relatera till än att döda bossar och hoppa på sköldpaddor i Mariobros på Nintendo 8-bitars… Fast sedan spelade vi iofs Doom till våra föräldrars förfasande. Kan inte komma ihåg alls hur jag tänkte eller kände kring det då.

Barnet som är sex år spelar Tempel Run ibland där man blir jagad av något monster och blir uppäten eller dör på något sätt varje gång man förlorar. Det se mest lite tokigt ut och han skrattar gott. Jag känner inte att det gör något att han spelar det då och då, däremot vill jag inte ha vapenleksaker hemma för att inte uppmuntra sådan lek. Det finns det så fullt av hos vissa kompisar ändå. Och jag är nog mer orolig för hur han matas av hur mansrollen (eller pojkrollen, för ibland ska ju pojkar vara små män också) i diverse filmer, tv och böcker än vad jag är för rent våld. Våld är nog enklare för honom att förhålla sig till, ta avstånd från, medan mansrollen är svårare att värja sig emot. Speciellt där den förekommer mer eller mindre dolt och underförstått som något odelat positivt i de flesta sammanhang. Våld framställs aldrig som positivt på det sättet, men frågan är vad som är mest förödande.

Schmenus försvarar Tenebrism:

http://noboytoy.wordpress.com/2014/02/06/henrik-sundholm-kan-bli-ett-monster-ikvall/comment-page-1/#comment-9351

”Om han då instämmer i mycket han säger, borde han väl per logik inte kunna vara anti-feminist? Då är ju Fanny det med?”

”Om han är negativ till Fanny är jag mer tveksam till, nej han är inte peppande och bara nickar och håller med i allt hon säger å andra sidan sågar han henne inte heller.”

”Jag vet att de flesta anser att man bör sålla bort vissa….dock eftersom jag inte har någon personlig relation till Henrik Sundholm ser jag inte varför jag ska sålla bort hans kommenterar.”

Såg en video för ett tag sedan där uppladdaren undrade varför spelbranschen har lagt så mycket tid på att förfina stridsmekanismer i spel, medan andra delar av spelet, exempelvis dialoger, har utvecklats så lite. Länkar till videon i mitt användarnamn om någon är intresserad.

Just GTA är ett extremt samhällssatiriskt spel. Det hade man förstått om man spelade det. Det hörs i radion när man kör ett fordon, det framgår i dess art design och det framgår i att man får mer poäng för att man torterar någon så de lider ännu mer.

Bara för att dra några fler exempel:

”We’re fixing the problems that we made, together, which is why it’s only fair that you pay for the problems, together.” – Politisk reklam på TV

”Vote yes on Proposition 208, and legalize medical cocaine.” – Vinewood Blvd. Radio

”-I say spanking kids is the only way to teach them right from wrong. – Caller

-So you think that teaching kids from an early age that violence is the solution to problems will make them valuable members of our society. – Lazlow

-Exactly! – Caller”

”I’ll tell you about morality. Morality is what I say is right, and immorality is what I say is wrong.” – Pastor Richards

Spel har kommit en lång väg sen 90-talet. Idag berättas komplexa historier med politisk satir och djup. Iaf i en del spel. Många är fortfarande hjärndöd action såklart.

Det finns en anledning varför spelet har en tydlig 18-års gräns. Det är för att en underutvecklad hjärna hade aldrig förstått att det är just satir och extremism utan hade tagit allt seriöst. GTA är en kommentar till hur jävla vriden värld vi faktiskt lever i, och det tycker jag är tydligt. Det är därför sådana här yttranden, i min mening, bara är ett tecken på att man missförstått spelet totalt alternativt aldrig spelat det. Allt är på maxvolym i GTA. Färgerna är mer intensiva i spelet än i verkligheten. Ingenting är subtilt. GTA _ska_ vara absurt. Det _ska_ vara överdrivet och over-the-top.

Det som är problematiskt är inte spelet, utan hur i hela friden föräldrar kan låta sina barn spela det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *