Kategorier
feminism & genus

Mans- och kvinnorollen i media del 4589

Om det är nån som missat genusfotografens fantastiska blogg så har ni verkligen missat det bästa sen skivat bröd.  Genusfotografen sätter verkligen fingret på allt det som är fel på den mediala bilden av kvinnor och män och lyckas med humor hjälpa läsarna att tydligt se strukturerna som går igen i bilderna som vi omges av. 
 

 
Tihi, nämen inte kan väl jag?! 
 
 
Här är en annan godbit jag hittade. Från sportbladet. Skönt att veta att företag som Servicefinder och Länsförsäkringar tar sitt ansvar i att upprätthålla våra föreställnigar kring manligt och kvinnligt.
 
IFALL NÅN SKULLE BLI OSÄKER.

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”Mans- och kvinnorollen i media del 4589”

Det bästa var ju när Länsförsäkringar kommenterade detta med "Nej men vi står inte för det här, det är jätteolyckligt" när de blev ifrågasatta om könsrollerna…

Ba’ nähä, men sluta gör reklam som hävdar att ni gör det då. Hur kan ett företag INTE stå för sin reklam? Då kan man ju börja undra

Ja, dåligt osv. Men genusfotografen har tyvärr förlorat mycket av sin trovärdighet för mig. Hen behövs verkligen, men vissa exempel är verkligen helt obegripligt att de är med i listan.

Svar:
som t.ex?
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Har ni tänkt på att det alltid är kvinnor som skildras i reklamen för bantningspreparat, trots att statistik visar att män som grupp är mer överviktiga än kvinnor som grupp?

Har ni tänkt på att det nästan alltid är kvinnor som skildras i reklamen för allt som går att äta och dricka inkl mediciner/apoteksvaror? Genusfotografen är en av dem som har tagit upp detta, "women struggling to drink water" som med all tydlighet visar en mycket skev bild av hur kvinnor får i sig föda och dryck:D

Ofta är det också väldigt smala unga kvinnor som skildras i reklamen för allt "onyttigt" ätande, tex chips, godis, läsk och kakor. Samtidigt som kvinnor också skildras i reklamen för allt som är "nyttigt" tex müsli, fil, youghurt och liknande.

Har ni tänkt på att kvinnor också ofta skildras i reklam för typiskt "manliga" produkter, allt ifrån rakvatten, herrkläder, däck, båtar osv? Ni har väl inte missat "sälj grej med tjej":

http://saljgrejmedtjej.se/

Jag funderar lite på de sista exemplen och vad som hänt om man bara hade bytt kön på bilderna. Alltså om en man stått med städgrejerna hade det blivit typ "ånej, det är min tur att städa idag, fan ta jämställdheten, fy vad tråkigt, jag hyr nån som gör det åt mig" och en kvinna i byggkläder som vill leja bort jobbet kan uppfattas som att hon tagit sig vatten över huvudet. "Lilla gumman, trodde du verkligen att du skulle slå ut väggen själv? Åh vad söt du är när du leker Äntligen hemma".

LD: "Bajsbilden", till exempel. Jag förstår inte problemet. En tjej skitar ner sig utan att tycka att det är jobbigt.

Eller nässköljaren. Jag förstår fortfarande inte vad som är fel med den. Hon ser inte ut på något speciellt sett. Det är en vanlig person som sköljer näsan.

Länsförsäkringar.. herregud. Och där har hela familjen sina försäkringar 🙁 Det värsta av allt är ju att inse sannolikheten i att man sett den reklamen tusen gånger utan att ens reflektera kring budskapet.

Alltså, jag trodde att Länsförsäkringar-reklamen (visserligen på ett lite mysko sätt) drev med eller försökte belysa hur man uppfattar kvinnans respektive mannens traditionella yrkesroller, då det knappast går att INTE göra en analys av dem när de båda skyltarna syns bredvid varandra. Så godtrogen man kan vara…

Håller med om att en hel del av bilderna är uppenbart könsstereotypa och otidsenliga. MEN en får passa sig så att inte auktoriteter som Genusfotografen heller får enda tolkningsföreträdet. Exempel som den s k bajsbilden, kvinnan som står högt ovanför Malmö och nässköljarbilden tycker jag inte på något sätt är uppenbart sexistiska utan kan tolkas lite hur som helst. Det är bra att ifrågasätta könsstereotypier,särskilt om de slentrianmässigt skildras i de bilder vi möter, men en får ändå i sin iver att göra detta vara varse så att utveclingen i kritiken inte går åt samma håll som vänsterrörelsen när de (ibland godtyckligt)delade upp kultur i borgerlig (icke godkänd) och socialistisk (godkänd), till slut stod ingen ut längre då rörelsen blev alltför extrem, sträng och sekteristisk och en flera andra sekteristiska förtryckarinstanser hade istället skapats vilka sedan vittrade sönder och kvar fanns bara kommersiella alternativ då dessa uppfattades som friare, mer glädjeberikande och roligare.(och var de enda som stod till buds då folk tröttnat på auktoritära småpåvar)

Så ledsen att Länsförsäkringar har gjort så här. Tappar förtroendet för dem. Och då är det ändå den enda bank när jag och sambo skulle byta bank för alla våra lån, försäkringar etc som verkade lika intresserad utav mig (och min framtida ekonomi) som min sambo som just nu står för slantarna när jag pluggar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *