Kategorier
feminism & genus

Nakenreklam = dålig produkt

Olivera Andersson är kommunikationschef på Seamless och hon tyckte att det var en himlans bra idé att klä av sig naken inför den här reklamen. Nej, inget nytänk här med andra ord. Nakna kroppar är ju ett ganska välanvänt (och billigt) medel för att sälja saker som de flesta av oss vet vid det här laget. Men visst är det tröttsamt? 
 
Seamless skjuter sig själva i foten när de väljer den här approachen. ”Vi räknade med nakenchock” säger de. Vad menar de? Tror de inte på sin egen produkt? Värderar de inte sina medarbetares kompetens? Behöver de nakenchocka publiken för att vi ska lyssna?
 
 
Jag undrar när vi får se Sibas Fabian Bengtsson slänga kläderna? … nä just ja….

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”Nakenreklam = dålig produkt”

Jag förstår verkligen inte hur naket hör ihop med deras produkt!Ska man ligga naken och betala med mobilen? Fungerar det extra bra när man är naken eller ingår en naken kvinna när man laddar ner appen?

Förutom att jag blir så less på det unkna könsrollerna osv här, så är det -dessutom- en så himla tråkig reklam. Produkten känns ändå ganska smart och genomtänkt – det finns liksom en miljon andra smarta sätt att marknadsföra sig på. Alltså, jag orkar inte.

Tycker alltid den där posen är så konstig. Upp med ena benet lite? Hon ville nog inte vara naken egentligen, jobbigt liksom, måste stå lite med benet och dölja… Fast ett leende på läpparna så klart!

Jag har inga större problem med viss nivå av nakenhet egentligen, den där posen är jag lite allergisk mot, men tycker alltid det känns som att ingen tänker efter när de gör dessa sorters annonser. Konstigt för mig, för jag försöker tänka efter innan jag gör det mesta som jag gör. Vad är syftet med en pose som denna ? Hon kunde ju, om hon prompt skulle varit naken, stått med båda benen stadigt på jorden.

Asså naket kan ju passa till reklamen och dess slogan. Kan va kul.

Blir inte kul när det är samma nakenhet som ses överallt och jag mer får känslan att det bara är ännu en naken kvinna som är där för att va sexig.

Hade kunnat bli kul & nytänkade om det visserligen va en naken, men totalt osexig bild. Typ nåra nakna människor i olika storlekar o kön som går på en strand eller väg eller nåt.

ELLER HUR! Som om de själva inte tror på produkten. Det var det jag också tänkte, men när jag la upp den här bilden på Facebook länkade folk också till just den intervjun för att "de har ju män också med!". Eh, jaha? OCH? Så himla skumt med alla människor som till varje pris vill få se nakna kroppar överallt. Varje, VARJE, gång jag kritiserar nakenreklamer vrålas det "amen det SÄLJER ju, amen det här är junte sexistiskt, amen kvinnan har ju SJÄLV valt att vara naken…", som om det är så himla viktigt för dessa människor att försvara reklamen. Jag fattar verkligen inte varför.

Johannes76, varför borde fler kvinnor klä av sig? För att du säger så? För att du ska kunna gå omkring och få "bånge" till fler sexualiserade och förminskade kvinnor? Kvinnorna BORDE absolut ingenting. Vad en kvinna gör ska vara hennes eget val, inte ditt.

@M:

Vadå förminskade kvinnor? Om någon tycker att du är attraktiv är det något att vara glad över. Samma sak om någon tycker att du är smart eller rolig eller en en bra bilist eller vad det nu kan vara.

Om objektifiering av kvinnor, det gjordes ett experiment som visade att vi faktiskt uppfattar kvinnor på samma sätt som vi uppfattar objekt:

http://www.examiner.com/article/objectification-of-women-determined-innate-new-study

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ejsp.1890/abstract;jsessionid=BFBADBA91AB76E7B63089FC348D533E6.d03t02

De menar dock att det är naturliga kognitiva processer, men jag vet inte varför de drar den slutsatsen. Kan ju mycket väl vara, liksom. Tvärtom. Men har ej tillgång till hela studien så kan ej säga vad de bygger den slutsatsen på ordentligt.

May: Bilden är förminskande och objektifierande eftersom den begränsar kvinnan till hennes kropp. Och det dåliga är att det här händer hela tiden i media, hela tiden och överallt.

Det är mycket troligt att kvinnan på bilden föredrar att uppfattas som attraktiv än ful. Det ändrar dock inte faktumet att liknande bilder är förminskande mot kvinnor. Det betyder alltså inte att just den kvinnan på just den bilden känner sig förminskad.

Föresten är det väldigt irriterande att hela tiden få det upprepat att man borde "ta det som en komplimang" när män kommenterar ens kropp. Ja, jag föredrar generellt att uppfattas som snygg än ful (om jag måste välja att uppfattas efter mitt utseende överhuvudtaget då)… men NEJ, det betyder inte att jag har frågat om din åsikt. Förstå skillnaden.

@Azze: Finns det ett problem med detta? Objektifiering är inget negativt i sig självt. Jag tror väldigt många män väldigt gärna hade blivit objektifierade på samma sätt som kvinnor.

@K: Nej, det finns fortfarande utrymme för att förmedla andra egenskaper och kvalitéer. Däremot går det ju inte att bara göra sig snygg och inte vara bra på någonting annat och sedan klaga över att män bara bedömer efter utseende. Män dominerar i nästan allting, allt från Pingis till WoW, så det hänger faktiskt även på kvinnor och vad kvinnor GÖR.

Nog för att vi pratar utseende från den "bra" sidan.. Men räcker det inte nu för ett par veckor framåt? Kan vi inte prata något annat för en stund nu…? Känner att vare sig vi pratar positivt/negativt/naturligt/tjock/smal osv, så blir man ju påmind om det yttre väldigt mycket här på senaste tiden…Som om det vore så viktigt. *skäms lite* Menar inge illa såklart. Kanske är jag som får pausa från bloggen tills ämnet byts istället…

Svar:
det här inlägget handlar inte om utseende. Det handlar om att sälja produkter med kroppar.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Okej. Jag kanske behöver omformulera mig för att bli förstådd då; jag känner mig överöst med allt prat om det yttre.

Svar:
inlägget handlar ju fortfarande inte om det yttre. Men i den här bloggen tar jag upp feministiska frågor och en del av dessa är ju just hur kvinnors kroppar och yttren används i olika sammanhang. Detta kommer jag fortsätta att ”tjata” om.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Fast det här inlägget handlar väl precis om det yttre? Du pratar om nakenheten och du avslutar ju till och med med en replik som också den handlar om det yttre och våra kroppar. Det är till och med en bild på det yttre i det här inlägget så hur kan det inte handla om det OCKSÅ i så fall?

Jo jag vet det LD jag har läst din blogg länge. 🙂

Tycker bara att det har varit mer varierat förr och nu har det blivit väldigt inriktat på samma ämne men som jag sa, jag får väl helt enkelt ta en "paus" och hoppas på att ämnet byts! :))

Svar:
jag tycker inte att diskussioner kring nakenhet och objektifiering handlar om det yttre på samma sätt som diskussioner kring ideal gör.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Ja! Det är bland annat därför jag inte tål den här Twilfitreklamen där alla "får vara med". Kvinnor kan aldrig bli något mer än sin kropp. Jag vet inte om jag ska längta till vi ser en likadan reklam med män och pojkar, knubbiga, vältränade, smala i all sin nakna härliga prakt för oss kvinnor att beskåda. Dygnet runt, året runt. Tänk att få höra männen runt om oss beklaga sig över sina feta rövar, platta bröst eller bara allmänt känna att de aldrig, aldrig duger… det är sjukt att vi kvinnor befinner oss i det här och nästan ännu värre när någon dum f*n undrar varför alla kvinnor är så brydda om hur de ser ut.. dags att vakna upp, tack för ditt inlägg Lady Dahmer. Om du startar en revolution så hakar jag på.

Sandra, just den här reklamen finns ju i faktiskt i sådana versioner med…

http://www.genusfotografen.se/?attachment_id=2660

http://twitter.com/warstrom/status/288546397597356032/photo/1

https://twitter.com/janjohannesson/status/289320575149670401/photo/1

Sen kan man väl tycka att själva konceptet med att vika ut sina medarbetare inte är så nyskapande eller fräscht, men samtidigt så tycker jag att det är tråkigt att kvinnorna i annonsen förutsätts vara viljelösa våp som är hotade med uppsägning eller andra repressalier om de inte medverkar. Kan det inte bara vara så att de tyckt att det varit en kul grej? Och vad hotades männen med för att "tvingas" ställa upp?

Nej, det handlar inte om det yttre på samma sätt, men nog handlar det om det yttre allt, på vilket sätt det sen må vara tycker jag kvittar, åtminstone för mig, då jag bara känner att jag gärna slipper det yttre i överhuvudtaget för ett tag och hade gärna fokuserat på något annat nu för en stund.

Men som jag sagt. Vem fan är jag och komma och säga det då? Jag får väl byta blogg för en stund men jag vill inte att du ska ta det som något negativt utan se det mer som ett tips! 🙂

Svar:
Jag uppskattar såklart feedbacken, men jag håller inte riktigt med dig just nu. 🙂 Och ge hellre tips på sånt jag kan skriva om, inte vad jag INTE ska skriva om. Då blir det enklare att byta spår.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Seamless ville väcka uppmärksamhet runt sin nya produkt, och det har de ju uppenbarligen lyckats med, bl a genom att du nu uppmärksammar deras reklamkampanj i din blogg. För övrigt medverkar även en del nakna män i kampanjen, det glömde du kanske nämna här?

Svar:
jo jag vet att det finns män med. Jag sa ingenting om att det enbart var kvinnor i annonskampanjen. Dock så är det en ganska tydlig skillnad på hur mannen poserar och hur kvinnorna poserar.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Något som återigen bevisar människans olikheter! 😉

Ja för min del skulle det ju vara roligt med mer miljö såklart, hälsa ur ett annat perspektiv kanske, att man tar upp olika gifter som finns i mat, att välja ekologiskt, prata mera No’Poo och om ett mindre kemikalie belastat liv.

Fast det har jag sagt tidigare! 😛

Men vad svårt.. nu beskriver jag nästan min egna blogg.. nu satte du mig på pottan!!! 😀

Men det är alltid kul med lite mindre allvarliga saker också.. Vilket du brukar bjuda på men det är alltid trevligt när man bjuder lite på sig själv!

Du skriver om bra saker LD så jag tror nog du kommer på vad du ska skriva om ändå! :))

Jag tycker inte reklamen är smakfull men jag förstår tänket bakom.

Sloganen är inte klockren men är förenklat "jag behöver ingenting med mig utom mobilen" eftersom nu den transsexuelle chefen i teorin skulle kunna hamna naken utan någonting var som helst, men det skulle vara lugnt så länge hen hade tillgång till mobilen som han nu kan lösa sina betaltjänster i.

Indikerar till viss del på fördomar, men kan det inte vara så att Olivera själv, i chefsposition formulerat denna kampanj för att göra en "show off" på hur hon blivit kvinna?

Minime, Fast jag pratar inte om att "kolla här det finns faktiskt några nakna killar/gubbar hehe vad fan klagar ni för då brudar?"

Jag menar den dagen då exakt lika många vackra HM-pojkar får kvinnsen att köra av vägen varje jul. Jag menar när våra söner och män också får ångest över sina feta rövar. När de funderar över om de är för mulliga, för anorektiska, för blonda etc. i all evighet.

Jag menar när inte söndagsbilagorna till kvällstidningarna måste svara att det enda som säljer är kvinnor på omslaget.

Jag menar när vi kvinnor objektifierar, sexualiserar och förminskar män i samma omfattning som män nu gör med oss…

Sen har jag inget problem med nakna kroppar det är faktiskt inte så himla ofräscht, ett ojämställt samhälle är däremot det.

Det roliga är att appen är väl helt gratis!? Hahaha. Så himla patetiskt val av reklam. Det är ju inte som att människor inte skulle använda appen iaf. Nej, reklamkampanjen äger ingen relevans what so ever.

Det finns ju flera versioner av denna, och jag blir smått konfunderad över deras slogan "det enda jag behöver är min mobil". Det låter som att personen på bilden ska stoppa upp den någonstans..

Jag blev chockad över att se reklamen i Aftonbladet. Unket.

Det roliga är att appen är väl helt gratis!? Hahaha. Så himla patetiskt val av reklam. Det är ju inte som att människor inte skulle använda appen iaf. Nej, reklamkampanjen äger ingen relevans what so ever.

Det finns ju flera versioner av denna, och jag blir smått konfunderad över deras slogan "det enda jag behöver är min mobil". Det låter som att personen på bilden ska stoppa upp den någonstans..

Jag blev chockad över att se reklamen i Aftonbladet. Unket.

Hur kommer du fram till slutsatsen att Naket=dålig produkt. Det är ett bevisat faktum att "sex säljer". Det är bara ett PR-trick som spelar på den naturligt medfödda sexdriften. Det säger dvs inget om produkten bara att reklambyrån i sammarbete med kunden valt att marknadsföra sin produkt på just det sättet för att dom tror att de kommer sälja så mycket som möjligt pga detta.

Svar:
behöver man sälja en produkt med sex så är produkten inte tillräckligt bra för att tala för sig själv.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Har du läst något om PR och marknadsföring? Att dom har valt en "nakenreklam" behöver givetvis inte betyda att dom inte kan sälja produkten på något annat sätt. Det enda det säger är att dom valt att marknadsföra sig på det sättet eftersom dom tror att det kommer hjälpa deras försäljning mest.

Det är bevisat att den mest effektiva marknadsföringen är när den potentiella kunden knyter ihop positiva tankar med produkten. Det är vidare bevisat att män får ett dopaminpåslag i hjärnan när dom ser en naken kvinna. Således är detta självklart en otroligt kraftfull marknadsföring som bevisat fungerar.

Därför är din slutsats ogiltig och icke konklusiv.

Om du sedan tycker att det är fel eller oetiskt är detta en HELT annan fråga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *