Kategorier
feminism & genus

"Reklamindustrin har nog nått botten när de tycker att hjärt- & lungräddning genom penis är en vettig reklam" *

Härligt att folk reagerar! * citat ur diskussion i facebook-gruppen

]]>

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

14 svar på ”"Reklamindustrin har nog nått botten när de tycker att hjärt- & lungräddning genom penis är en vettig reklam" *”

Att människor engagerar sig – oavett vad! – är alltid härligt att höra. Hur insatt är källan i hur många anmälningar RO har fått in? Men, jag gapar fortfarande från reklamen…….. så jag gläds.

Ska bli intressant att höra företagets förklaring, och motivering.

Tycker att du ska titta över ICCs grundregler för reklam (googla) det är skrattretande hur reklam utformas trots dessa. Samt att HELA kedjan bär lika ansvar. Från reklamfilmsproducenten, till företaget till…. osv (ofta skyller de på än det ena än den andra)

Öööh jaa. Det är en "dum blondin" som försöker få liv i honom. Och alla vet ju att sådana försöker blåsa liv i en genom naveln. Det finns ju tom ett blondonskämt om det ju.

Men, man ser det man vill se. Och J&J har ju uppenbarligen fått väldigt mycket uppmärksamhet för det här. Som att de inte visste det från början.

Ta bara guinness som exempel, deras försäljningssiffror mer än fördubblades pga den här reklamen

http://www.youtube.com/watch?v=uDaIOWsBNFQ

alla vet? nja. jag vet inte det. Jag är rätt så övertygad om att anspelningarna är sexuella, inte "blondiner är dumma" –

men om hon försöker blåsa honom i naveln, vad sysslar kvinnan i bilen med?

Jag har itne sagt att reklamen INTE anspelar på sex. Men jag tycker faktiskt inte att man objektifierar kvinnan i den här reklamen. Om något så är det mannen som blir diskriminerad eftersom att det reklamen säger är att ingen egentligen klarar av trycket att bära kläderna om de inte börjar träna. Alltså; för att kunna bära deras kläder måste du bli fit, annars kommer du dö.

Då tycker jag faktiskt att rebooks reklam är mycket, mycket värre. Där finns ingen anledning alls till att tjejen i reklamen ska vara helt naken. Ingen eftertanke, inget "ett par easytone är allt du behöver", ingenting! Det har iaf J&J, så varför är det ingen som skriker på rebook???

jag tycker absolut att reklamen är kränkande för män också – men inte på det sätt du säger, Snarare så idiotförklarar de män. (att det behövs reklam med nakna sexiga tjejer för att män ska intressera sig för deras plagg)

men det största problemet är just den här objektifieringen av kvinnor.

Dumförklaringen finns ju mellan raderna. Det uppenbara är att man måste ha ett jäkligt bra flås (vilket är synonymt med att se jäkligt bra ut) för att ha en chans i kläderna.

Men största problemet är ojektifieringen absolut. Så varför blir det inte jätte skrik om bojkott av adidas och reebok efter easytonereklamen som verkligen kör med objektifiering all in. För som jag sa, J&J har iaf ett budskap med sin reklam. Det saknar easytone helt och hållet, det finns ingenstans!

Hej mailade bestseller angående deras reklam och fick detta till svar, tyvärr är jag ingen höjdare på danska så ni får gärna översätta om ni kan 🙂

"Tak for din henvendelse vedr. vores JACK & JONES Online Fitness Club kampagne.

Vi er selvfølgelige kede af din syn på vores kampagne, og det faktum at den har stødt dig. Reklameuniverset er en del af vores forårskampagne 2011. Kampagnen er generelt blevet modtaget rigtig godt i markedet, og den har fået en række flotte anmeldelser online som offline.

Vi har naturligvis ingen intention om at diskriminere kvinder og/eller at fremstille hovedrollen negativt. Vi forsøger ved hjælp af humor – naturligvis på en lettere overdrevet måde – at overspille den positive effekt vores tøj har på de fyre, der vælger at købe vores tøj.

Har du yderligere spørgsmål eller kommentarer, er du mere end velkommen til at svare retur på denne mail.

Med venlig hilsen

Bestseller A/S

Jack & Jones Marketing"

Svar: "Tack för din respons angående vår Jack & Jones Online Fitness Club kampanj.

Vi är självklart ledsna över dina synpunkter på vår kampanj och det faktum att det har sårat dig. Reklamen är en del av 2011 vårkampanj. Kampanjen har i allmänhet mottagits mycket väl på marknaden och den har fått ett antal bra recensioner både på nätet och offline.

Vi har uppenbarligen inte för avsikt att diskriminera kvinnor och/eller framställa huvudrollen negativ. Vi försöker använda humor – naturligtvis på ett något överdrivet sätt – för att spela på den positiva effekten våra kläder har på killar som väljer att köpa våra kläder.

Om du har ytterligare frågor eller kommentarer är du mer än välkommen att svara tillbaka till denna mail.

Google translate is the shit!

Hoppas verkligen att det går bra ifall jag kunde använda det här inlägget som en källa, då jag också la ut reklam på min blogg, och vill berätta för alla hur glad jag är att det är hundratals som anmält reklamen. (:

Jag såg den här reklamen för första gången då jag och min dåvarande pojkvän skulle på bio. Han sken upp och sa något i stil med "Så jävla bääääst!" Men själv blev jag helt stum. Det hela blev ännu mer bisarrt på grund av att det visades på en bioduk. Där stod en tjej, iklädd endast underkläder, tillsammans med ett gäng killar (givetvis fullt klädda) och juckade mot publiken. På en gigantisk skärm. Den här reklamen objektifierar kvinnor och framställer män som korkade kåtbockar.

"jag tycker absolut att reklamen är kränkande för män också – men inte på det sätt du säger, Snarare så idiotförklarar de män."

-Så de idiotförklarar inte kvinnor då, menar DU?

"alla vet? nja. jag vet inte det. Jag är rätt så övertygad om att anspelningarna är sexuella, inte "blondiner är dumma""

-Neee, skojar du? Klart det är sexuella anspelningar. Hela reklamen är ju en starkt överdriven parodi på hela "kolla-på-de-snygga-brudarna"-kulturen! Fattar du inte det eller?

Det roligaste av allt är ju att huvudpersonen i reklamen har gått ut med att hon inte på något sätt identifierar sig i vad alla ni upprörda feminister har att säga om reklamen.

Måste det till en man som klär ut sig till kvinna och gör denna rollen för att ni inte ska plassera det i könsdiskrimineringsfacket?

Det är sorgligt med människor som går ut och försvarar den som inte vill bli försvarad, för att den inte har något behov av ett försvar från början. Eller sorligt, det är väl mer livsfarligt. Det är som en islamist som bombar andra människor för att den tror att "allah" behöver hans tjänster.

Om man ska hårdra det är mer eller mindre all reklam sexistisk. To.m rosa bandet kör ibland på sexistisk reklam. Men då det är välgörande ändamål är det tydligen okej.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *