Kategorier
feminism & genus

Upprop: Skäms Egmont! Sluta begränsa våra barn!

Egmont har idag en dominerande plats på marknaden för tidningar som riktar sig till barn och unga. Med dominans kommer makt och med makt kommer ansvar.(Egmont samäger distributionskanalen Tidsam och har nu 9 magasin för barn och 16 serietidningar.)

Vi vill att Egmont slutar att begränsa möjligheterna för flickor och pojkar!

Vi vill att även pojkar som tycker om söta djur och att pyssla ska kunna känna sig inkluderade i en tidning om detta.
Vi vill att även flickor som tycker om fotboll och sport ska kunna känna sig inkluderade i en tidning som handlar om det. Framförallt vill vi att tidningarna ska sluta utgå från förlegade och förminskande traditionella könsroller som skapar färre möjligheter för både flickor och pojkar och ett sämre samhälle för oss alla.

Vi vill att Egmont tar sitt sociala ansvar och drar in sina nya tidningar Emma och Goal!

Ge barn 100 möjligheter – istället för 2.
För alla barns framtid!

Initiativtagare: OLIKA förlag


SKRIV PÅ NI OCKSÅ! (gilla på bloglovin och facebook så det sprids till andra)

]]>

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

18 svar på ”Upprop: Skäms Egmont! Sluta begränsa våra barn!”

Sätt på SVT, eller se på nätet från SVT morgon, runt kvart över 7. Dom pratar med en representant från Edmont för dessa tidningar, hon är så lost i debatten…

Hon blir omkullpratad på 2 sec.

Håller med till 100%. Sluta begränsa våra barn, detta känns så gammalt och fjantigt.

Jag skrev ett litet inlägg om detta på min lilla blogg som ingen läser :p Jag är en nybörjare på det här med genus, har väl sett det som något självklart förut men har läst din blogg och lärt mig mycket mer!

Du skriver så himla bra, vad du än säger så bara nickar man och håller med för att allt är bra och vettigt 😉

Den här debatten står jag inte bakom ett dugg. Hur många tror ni det är som vill ha, och faktiskt köper kill respektive tjej-tidningar? Antagligen en hel del. Hur mycket tror ni att dom hade sålt om dom istället för dessa två tidningar, hade släppt en unisex-tidning? Antagligen inte alls lika många. Ett företag gör det som de tjänar på, det kunden vill ha. Det här blir ju bara löjligt. Ska ni inte hoppa på moore, veckorevyn, king, cosmopolitan… och alla andra tidningar i världen. För de flesta tidningar som finns är riktade mot en speciell målgrupp. Om en tjej gillar fotboll så köper väl hon den tidningen ändå, även om de står i branschbeskrivningen att den är riktad till killar.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.. Hur tänker dem? Jag bläddrade lite i "Emma" och den hanlade om massa saker som man förväntar sig att tjejer gillar. Söta djur, att göra det fint och dekorera, relationer osv. Medan "killtidningen" bara handlade om fotboll. För det enda pojkar gillar är såklart sport? Samtidigt finns det hur många tjejer som helst som tycker om fotboll, varför utesluta dem? Och detta är vad små pojkar möts av hela tiden, man ska tuff och cool och vara duktig och prestera. Hur lär sig pojkar om relationer, vart kan de skriva in och få tips om sina "problem". När får de dekorera och göra det fint? Är det konstigt att killar sedan i relationer näst in till sakanar förmågan att prata om problem och känslor, medan tjejer har ett väldigt stort behov av det? Det är inte konstigt alls..

Det är så mycket som jag tycker är fel med det här, kan svamla på hur länge som helst men det ska jag inte göra.. Jag tycker bara det är så grymt tråkigt att alla tjejer blir på ett sätt och alla killar på ett sätt, individen och personligheten dödas av det här!

Och prinsessanadia: Nej! Jag tycker inte det är okej någonstans att man tjänar pengar på det här!

Nadia – jag är övertygad om att de skulle känna dubbelt så mycket om de gjorde en sportidning som riktar sig till BARN och en pyssel/djurtidning som riktar sig till BARN.

Nu utesluter de alla som inte följer normen och alla normala föräldrar som inte vill köpa tramset.

När det gäller cosmo och moore osv så finns det en skillnad. Vuxna kan tänka kritiskt. Barn kan inte värja sig mot de stereotyper som prackas på dem.

Håller med!!

Blir så irriterad på t ex BR Leksaker när flickor i prinsessklänningar leker med dockor och killar i stålmannen-kostym leker med dinosarier (hur nu det stavas!). Blev ändå lite glad i vintras, då lekte en kille med dockor. Mer sånt!

Nadia: När jag var liten läste jag hellre Kamratposten än Julia (en "tjejtidning") så det behöver inte alls vara så att "unisextidningar" skulle sälja sämre än "tjejiga" eller "killiga" tidningar.

Nadia: Tidningar för ungdomar och vuxna har debatterats ofta om ur de påverkar, objektivviserar, ger dålig självkänsla osv.

Och jag är en av dem som står framför tidningsställen och skulle vilja ha en tidning men inte kan hitta någon som direkt tilltalar mig. Jag vill inte läsa om mode och skönhet, eller sex och hur man tillfredsställer sin kille eller får ett ragg osv.

Beroende på vad du är intresserad av läggs en viss ton på tidningen, jakt, bilar, prylar är ofta i mörka toner, tuff stil och "grabbiga" medans inredning, mat osv är i ljusa toner, myspys känsla och väldigt "kvinnliga".

För hur svårt skulle det egentligen vara att göra en ren tidning om mat, foto, bilar, natur osv utan att vinkla den mot just ett av könen?

Jag håller med er som förfäras över könssegregeringen i medier, men glöm inte heller att detta är marknadens krafter som talar (jag är nördig ekonom). Liknande tidningar kommer finnas så länge det finns en efterfrågan… Och man får inte heller glömma att målgruppen läsare kanske inte är lika med köpare.. Nu hoppas jag att målgruppen köpare om den inte är läsaren(dvs föräldrar) inte köper skiten, men har slutat hoppas på mänskligheten och sätter min tro till att barn har ett utbud att välja mellan på marknaden som är bättre än det där skräpet… Jag har inte koll på denna del av marknaden, men om det inte verkar bättre kanske man ska starta en ny tidning – Legoboost???

Hur kan någon INTE protestera mot skiten??

Förutom att båda tidningarna får mig att bli illamående, så när jag 'bläddrade i 'Goal' så upptäckte jag dessutom att det inte fanns någon bild på en enda flicka/kvinna!

Jamen vad fan föräldrar, kom igen nu, inte köper ni väl sån här skit till era barn?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *