Kategorier
Titta jag kör!

Snart redo för uppkörning!

Körlektionen idag gick såklart skitbra. Fick lite skrämselhicka när vi skulle på motorvägen och jag inte fick nån plats. Jag fick släppa gasen och sakta in och till slut precis innan påfarten tog slut så hann jag in. PUH! Sen blev det lite panik när jag skulle vända håll och det kom bilar från alla riktningar och jag fick motorstopp samtidigt som jag hade nån jävel i röven men paniken var lite mer så där stressig snarare än rädsla.

Sen fick jag prova att köra automat! Jag har ställt så många automatfrågor så i slutet av lektionen bytte vi bil och tog ett varv med automaten och jävlar vilken fröjd?! Alla korsningar blev cirka tusen gånger enklare och gick snabbare att hantera och uppfångst i backe skötte ju bilen helt själv. Känner att jag ser fram emot att få köra min egen bil snart.

Börjar känna mig redo för uppkörning också även om jag fortfarande gör lite misstag ibland. Jag får väl räkna med att det kanske inte går första gången och skulle det skita sig så pass att jag inte hinner innan bebisen kommer ut så ja då får väl Oskar hantera en skrikande hungrig bebis i 90 minuter tills jag tar det där jävla kortet.

På torsdag nästa vecka är det iallafall halkbana. Berätta nu för mig vad som händer där. I detalj tack!

gravid

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”Snart redo för uppkörning!”

Du kommer dit och får information om hur dagen kommer att gå till. Vi fick se någon informationsfilm om trafiksäkerhet också tror jag. Sedan blev vi uppdelade i par och fick en varsin bil. Vi fick göra någon del av säkerhetskontrollen (t.ex. kolla däcken) och sedan sätta oss i. Kvinnan som jobbade på halkbanan kommunicerade med oss via walkie-talkie som vi hade i bilen. Hon instruerade oss hur vi skulle köra runt en bana och i vilken hastighet. Så först kanske vi körde 30 km/h och försökte få stopp på bilen. Nästa varv fick vi prova 40, sedan 50 o.s.v. för att förstå hur svårmanövrerad bilen är vid halka. Slutligen var det frivilligt om vi ville sitta i en stol där en får känna av kraften av att krocka i 8 km/h och om vi ville prova att sitta i en bil som vänds upp och ner. Men det kanske inte är så lätt om en är gravid 🙂

Tror det beror på vilken bana du ska köra på. Jag körde på Tullinge i mars och då var vi 3st plus lärare i en bil och turades om att köra runt en bana. Fick känna på skillnaden mellan att ha antisladd och utan etc. Läskigast tyckte jag det var att behöva sitta med när mina medpassagerare körde. Dessa var 2 killar i 20-årsåldern med dålig reaktionsförmåga och noll konsekvenstänk. Var då gravid i 6 månaden och var vid ett par tillfällen säker på att ungen skulle trilla ut. Hade jag gjort det idag (9e månaden) hade jag bett att få vänta ute medan de andra körde. Ok att det är kris i förlossningsvården men jag föredrar ändå en sjukhussäng framför en bucklig gammal Renault när det kommer till förlossningaplats.

Som jag minns det hade vi först en genomgång om trafiksäkerhet osv. Sen fick vi gå runt i ett stort rum och titta på hur en bil som krockat i X km/h såg ut, skillnaden på hur skadad bilen blir i en krock beroende på hur man packat den och såna saker (dom hade alltså ställt ut olika bilar/bilvrak i salen). Därefter fick vi dela upp oss i par och fick order om olika hastigheter vi skulle köra i innan vi skulle tvärnita, testa att köra på halt underlag och även testa att spinna runt om man ville (tror jag? Har uppenbarligen sjukt dåligt minne)

Vad du inspirerar mig! Jag har aldrig velat ha körkort och det är mest andra som pressar på att jag ska ta det (jag är 34 snart) men att läsa dina inlägg får mig att känna inte bara att det kanske inte bara är praktiskt att ha körkort men att det kanske till och med är något jag skulle kunna gilla att ha.
Jag som inte har körkort vet inget om halkbana annat än vad folk berättat och jag tycker de flesta verkar tycka det varit intressant och kul så det blir säkert bra för dig med.

Jag tog kortet för ca 6 år sen så kan ju ändrats men fy fan vad kul halkan var!! Vi fick alla en varsin bil där man körde helt själv! Tror vi fick ”order” via radio i bilen. Sen körde vi i tur och ordning en sträcka där det var halt med typ snören hängande ifrån en hög ställning representerade älgar och barn och så skulle man försöka lyckas bromsa/väja för dessa. Först utan ABS V sen med. Alltså man snurrade runt och gled som fasen! Efter den hala vägdelen (kanske 50 meter) kom det torr asfalt och bilen stannade direkt. Jag lyckades aldrig väja undan men det gjorde nog ingen, tror inte det är meningen utan man ska mer få respekt för halt väglag. Sen lite fika och skrämselinfo och sen fick man åka en stol som simulerade krock vid typ 10 km/h samt klättra ur uppochnervänd bil (såklart frivilligt och inget för gravida). Som sagt, fantastiskt roligt och jag verkligen njöt av att köra själv ?

När jag tog körkort och gjorde halkbanan satt vi 4 stycken elever + 1 lärare i en automat-bil. Vi fick testa att bromsa i olika hastigheter, med och utan ABS. Testa på hur det känns när bilen är över- och understyrd. Jag var skitnervös innan minns jag, men allt var väldigt lugnt och meningen är ju inte att man ska klara alla moment felfritt. Man ska bara få lite perspektiv på saker och ting helt enkelt.

Massor med skrämselpropaganda för att folk ska fatta att det är viktigt att hålla hastighetsbegränsningar tex. Problemet är bara att vi som redan tänker på allt hemskt som kan hända blir ännu mer psykade :p

När jag gjorde halkan för hundra år sen var det först någon genomgång, sen den här ”krocken” i 7 km/h (som du nog inte gör med bäbis i magen, kommer ihåg att jag fick ta av mig glasögonen annars hade de flugit sin kos). Sen krypa ut ur upp och ner vänd bil och sen halkkörningen! Askul men kändes lite förbjudet då vi körde själva och fick kommandon via radio. Glöm bara inte att hålla koll på hastighetsbegränsningarna som finns typ innan depån, vet att folk har failat halkan pga de kört för snabbt in för att byta förare…

Hade min första uppkörning i typ v.38 ( bebis kom 5 dagar efter), kuggade den, tror jag var tänkte för mycket nu eller aldrig, som att det aldrig skulle gå när barnet väl var fött. Körde upp igen när dottern var 6 veckor och då gick det bra, jag tog körkort och dottern sov under tiden 🙂

Alltså, det är sjukt kul! För första gången nånsin är man utan lärare i bilen, ibland har man med sig en mednervös provförare, precis som du.
Jag minns det som otroligt kul, lärorikt. Och när vi körde vattenplaning hann jag tänka:
– Jaha, nåt har gått sönder, bromsarna funkar inte. Det blev bara tyst och vi gled som på is.
Men mitt största minne är verkligen att få sitta (nästan) själv i bilen. Åtmintone utan lärare. Wihiii! Det här är inget man blir godkänd eller inte godkänd på. Utan bara något man måste ha. Så njut!

Gjorde halkan när jag var gravid i v.15. Kändes lite obehagligt att tvärstanna i 70 km/h på torr asfalt, vilket var obligatoriskt. Det hala var inga problem, då glider man ju bara med. Allt är så säkert uppbyggt, så ingenting kan hända. Inget att oroa sig över. Det går heller inte att bli underkänd om du bara testar och försöker. Kommer att gå jätte bra!

Jag har halkbana om några veckor! Lite nervös, men ser mest fram emot det 🙂 Det var nått av dina första inlägg om att övningsköra som fick mig att faktiskt ta tag i körkort 🙂 (Uppkörning bokad!! Så sjukt nervös!!)

Jag ”halkade” i Göteborg för ca fyra år sen och tyckte största behållningen var att få köra helt själv, ingen lärare eller annan halkare i bilen. Verkar vara olika i olika delar av landet. Ett tips: om de ber dig bromsa ner från x km/h till stillastående så ska bilen vara helt stilla. Är så lätt att man bromsar ner tills man krypkör och tänker att ”nu är jag ju typ stilla”, men bilen ska stå _helt_ still. Vissa fick göra om det momentet många gånger pga att de inte stannade helt utan fortsatte i typ 2 km/h.

Jag gjorde halkbanan för några månader sedan. Verkar vara lite olika hur det går till beroende på vart i landet man bor. Vi fick iaf var sin bil tilldelad med olika däckkombinationer, min bil var ex utrustad med vinterdäck och fick värst vattenplaning av dom alla. Sen fick vi byta bil med varandra och testa de olika bilarna för att få uppleva vilken skillnad däcken kan göra för bilens bromssträcka etc. Faktiskt väldigt intressant!
Som sagt, högsta farten var 70 (trodde innan typ att halkbanan innebar nåt rallytest där man skulle kunna tvärnita i 110 typ, haha)
Sen var det lite teori och krocktest och dylikt.
Bara man provar och gör allt som man får i uppgift att göra på halkbanan så blir man godkänd.
Lycka till! Det kommer gå strålande för dig 🙂

Jag var livrädd i för halkan, fick i princip en ångestattack på väg dit. Men jag gjorde det och efteråt kunde jag faktiskt erkänna att det var lite kul.
Det verkar som att proceduren ser lite olika ut beroende på vilken bana en har halkan på. För mig så fick man först blåsa i ett alkotest, sem gå till ett rum med en krockad bil, en våg som visade hur mycket en vägde vid en krock i 70km/h, hur mycket ett huvud resp ett barnhuvud väger vid en krock (ha nackskydd och bälte var kontentan). Sen fick vi åka krocksläde, sitta i en bil som snurrade runt (långsamt! Men här höll paniken på att kicka in för mig, framförallt de tre sekunder som bilen var helt uppochner. Jag gissar på att en kan få slippa den här delen om man vill.)
Sem gick vi ut till halkbanan, vi fick en varsin bil, läraren kommunicerade via radion i bilen. Det gick inte att prata tillbaka, men med tanke på vad jag skrek till honom var nog det lika bra.
Sen fick vi testa att köra igenom en halkig kurva i olika hastigheter och jag tyckte det var läskigt att gasa upp till en hastighet som man visste att det inte skulle kunna gå att ta kurvan i.
Sen fick vi attackbromsa från typ 70km/h på torrt underlag.
Sen fick vi gissa vad vi trodde olika bromssträckor på halt underlag i olika hastigheter var och sen fick vi testa hur långt det blev (långt!).
Det bästa var att få sitta ensam i en bil och det sämsta var rädslan innan. Men som med så mycket annat så var det inte i närheten av så hemskt som jag föreställde mig det.

Det går att underkännas på halkbanan, tre av de fem killar som var med när jag gjorde halkbanan underkändes. Varför? Jo för att de körde för fort, alltså lyssnade de dåligt till instruktionerna vi fick och följde inte hastighetsbegränsningarna på banan = U.
I övrigt är halkbanan rolig. Den handlar om att man ska få känna på hur en bil beter sig i olika situationer, få respekt för hastighetsbegränsningar och att anpassa sig efter väglaget som råder. Halkbanan är den jag minns bäst just pga rolig. Så som beskrivet ovan (infofilm, egen bil/delad bil med kursare, olika hastigheter med olika väglag, väja för älgar/barn, tvärnita i 50km/h och i 70km/h, med antisladd och utan osv osv). Minns den välta bilen och att få prova sitta med i en krock i ett visst antal km/h. Sjukt rolig dag. För mig fungerade det – jag har respekt för hastigheter och väglag.

På min halkbana fick vi göra flera saker.
Vi fick se en kortfilm om krockar och halka. Sedan fick vi åka karusell haha. Vi fick testa på att krocka i 7km/h. Vi satt i en stol, med bälte, körde nerför en kort backe och krockade med en liten grej, bara för att känna på, det gjorde ont.
Sedan fick vi undvika älgen. Det vi gjorde var att vi gasade upp i olika hastigheter på en raksträcka och skulle väja för ett föremål, utan att köra hejvilt överallt.
Sedan var det själva slirandet. Där fick vi också köra i olika hastigheter och styra upp bilen i den där pölen av såpa och olja.
Sedan fick vi testa på att volta i en bil. De hade en bil de kunde snurra ett varv i luften, väldigt långsamt. Först snurrade vi ett varv, sedan ytterliggare ett halvt där vi stannade upp och ner för att visa hur vi tar oss ut, självfallet gick vi inte ut ur bilen upp och ner, men fick liksom prova på hur det känns och vad man ska göra och inte ska göra.
Det är nästan omöjligt att bli underkänd på halkbanan. Alla blir godkända. De som misslyckas är de som inte följer reglerna och inte lyssnar. Så detta kommer gå fint 🙂
Jag svängde innan jag började halka med bilen, och blev ändå godkänd 🙂

Jag avskydde halkan. Jag har lätt att bli åksjuk när jag själv inte kör. och det var ett jävla snurrande,bromsande och kändes stundvis som virvel vinden och det var 3st som skulle köra förutom jag.. Jag hatade varje sekund och var så glad när det var över. Jag tyckte inte alls det var roligt, jag tyckte det var otäckt att slungas runt, och jag tyckte det var onödigt att lärarna nästan försökte ”skämta” bort allvaret med krock. Dom ville nog man skulle ha roligt, och minnas det bättre om det var kul… Men jag tyckte bara det kändes fel.
För mig var det snarare en bra erfarenhet, men inte roligt, och inget jag någonsin vill göra om.

På min halka fick vi till att börja med övningsköra dit, 2 bilar med 4 elever och en lärare i varje, och öva omkörningar med varandra. När vi kom dit fick vi info om dagen och sedan har jag för mig att vi började med att köra på en spolad bana för att öva väjning. Då var vi 2 elever i varje bil (automatväxlad) medan lärarna satt i ett övervakningstorn med en walkie talkie i bilen för instruktioner. Koner/pinnar simulerade bilar i fel fil som man inte skulle köra på. Sedan fick vi lite teoretisk information om krafter vid krockar, bilbälten och hur man sitter säkert i en bil (avstånd osv). Sedan fick vi övningsköra 2 i varje bil igen för att öva sladd, då fick vi på ett säkert sätt testa gränser och hur stor sladdskillnaden mellan olika hastigheter. Sedan fick vi se på lite filmer, och sedan fick vi köra tillbaka till körskolan igen 🙂

Halkbana var för mig något av det roligaste jag varit med om, men jag älskar verkligen att köra bil! Vi fick blåsa i alkomätare, en genomgång av vad som skulle hända, sedan fick vi köra i olika hastigheter och tvärnita för att förstå hur lång tid det faktiskt tar att stanna en bil. Sen fick vi köra olika hastigheter i kurvor och starta utan att få hjulen att spinna på isen.
Det var både roligt, spännande och lärorikt! Det jag inte var speciellt förtjust i var att få bli vänd uppochned i en bil (med bälte såklart) för att känna hur det är att vara med om det. Tror dock att det är mycket bra att få prova på!

Halkan var faktiskt sjukt rolig! Det varierar dock mycket från ställe till ställe hur det är upplagt, men våra lärare var hur tydliga som helst med att det enda sättet att bli underkänd på är att vägra delta i obligatoriska moment. Deras syfte var liksom inte att underkänna oss utan att visa oss och hjälpa oss förstå. Jag gjorde hur som helst halkan i Jönköping för kanske ett år sedan. Vi fick sitta och kolla på en kortfilm om ganska exakt vad som sker i bilen om du krockar vid olika hastigheter (som att ratten mosar både chauffören plus den som sitter bakom vid krock i hög hastighet, de gick även igenom hur viktigt det är att bältet sitter rätt och hur meningslös krockkudden vid förarsätet egentligen är). Sedan fick vi sätta oss fyra elever samt en lärare i bilen och till en början körde vi på som vanligt. Sedan höjde läraren upp bilen för att det skulle kännas slirigt, och så berättade han att det skulle finnas hinder en bit fram på vägen och att när han skriker BROMSA så skulle vi bromsa och väja för hindret. Vi var flera som körde rätt över hindret (gummipinne som stack upp ur marken), haha, men det var ingen fara alls. Detta får vi göra i 60, 80 och 90 km/h. Sedan körde vi vidare på banan och plötsligt står en ’skolbuss’ vid vägen en bit fram. Jag som inte var medveten om att det var en del av övningen blåste förbi i 70km/h.. Tanken var tydligen att vi skulle sakta ner innan och sedan tvärnita när läraren sa till oss att ’NU kliver ett barn ut framför bussen’. Sedan fick vi om vi ville sitta i en liten vagn som åkte ner för ett litet spår i en liten lutning och krockade, fick även gissa hur snabbt vagnen hade kört och alla gissade att det var kring 20km/h (det var tydligem 7km/h..) och så fick vi som ville sätta oss i en bil som långsamt roterade runt för att vi skulle få uppleva det som sker när bilen voltar. Hela dagen var i alla fall riktigt lärorik och jag gjorde väl alla tänkbara fel som gick och hade sådan fruktansvärd ångest och jag varvade panikattacker med beslutsångest över om jag skulle ställa in det i flera veckor innan men det löste sig! Sorry för lång kommentar hehe.

Automatväxlade och väldigt fancy bilar var det för övrigt som vi hade, kändes rätt lyxigt att bara få fokusera på hur vi ska väja och snabbt öka i hastighet och bromsa och allting utan att tänka på koppling och växlar och hela köret.

Bli inte rädd om du får totalsladd på den krokiga delen av halkbanan. Där jag körde hade dom en bil som var felinställd med flit för att det skulle släppa o göra en 360 hur man än gjorde. Givetvis hamnade jag ju i den bilen, den sista av fyra, så kan satt där i godan ro o såg dom andra klara av banan så fint o så kommer jag o gör precis som dom instruerar i radion o bara snurrar runt. Fatta att jag trodde jag skulle kugga halkbanan innan jag fick klart för mig att jag faktiskt inte gjort nåt fel…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *