Kategorier
Vardagstrams

12 minuter planka om dagenär bra för magen!

Dagens träningstips! Gör plankan med ett stycke korv på ryggen! Eller bara utmana dig själv med att FÖRSÖKA göra plankan när ett stycke korv klättrar på dig. 
 
 
Förresten. Jag och maken tänkte köra 12-minuter-planka-om-dagen-utmaning. Tolv minuter är tydligen vad som krävs för ett stadigt resultat och stadig vill man (jag) ju bli i rygg och bål och mage. Det bär liksom upp hela rasket.
 
Så tolv minuter. Tolv repetitioner à en minut åt gången. En minut per planka alltså. (valfri planka) Sen delar man upp tillfällena under dagen för att orka med. Kanske tre plankor per pass? Fyra tillfällen under dagen? (Eller fyra x tre?) Varje dag under hela semestern. 
 
Då har jag världens starkaste och stabilaste rygg/mage när hösten kommer! ÄR NI PÅ?!

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”12 minuter planka om dagenär bra för magen!”

Lät fan lockande! Tolv minuter av ens dag är ju ingenting jämfört med all annan skit vi ägnar oss åt! Dessutom är min rygg helt åt helvete den också, så jag kan gott träna de duktigare 😀

Så om man gör 1 vanlig planka och 2 sidoplankor (en för varje sida) 4 ggr/dag så är det bra? Eller är det 12 rep per planktyp (vanlig, sida, sida) så det blir 36 plankor på en dag?

SJUKT PÅ! Ska bara flytta först, men det är ju lite träning det också ;). På måndag helt enkelt, när jag är hemma i mitt nya hem ^^.

Sjukt bra idé! 🙂 Behöver stärka min rygg så mina giganter till bröst inte får mig att tippa över 😛

Första gången jag blev beordrad ner i planka av min personliga torterare trodde jag att det var ett skämt eller ett övergrepp… Tror jag stod i typ 10 sekunder… Häromdagen var jag på ett Les Mills-pass som heter CXWORX – 30 min core-träning. Jag är mer mainstream än hardcore… Har i alla fall skrivit (gnällt) lite om det och även försökt illustrera en planka: http://www.chippis1972.com/2012/07/what-doesnt-kill-you-pt-ii.html Varmt lycka till med utmaningen – effektivt, men plågsamt 🙂

Hej svejs,

Jag frågade tidigare en fråga i kommentarsfältet, men har inte fått nåt svar… Så jag kastar in den igen =) Jag undrar varför du brevväxlar med seriemördare? Vad känner du att du får ut av det och är det flera eller bara en speciell?

Ha en fin helg!

Svar:
Om du tittar i sidomenyn så hittar du kategorin "serial killers". Klicka på den så får du veta varför. 🙂
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Jag är på! (och ganska ny i kommentarfältet, fast jag har följt dig med glädje och lite frustation i några månader).

Hör inte till ämnet men jag måste fråga: Vad är det för åldersskillnad på knodsen? Hur tacklar man svartsjuka från det äldre barnet om det uppstår? Trevlig helg!

Tänker allt på dig och plankan ibland.. fast längre än så kommer jag inte! Men håller med, plankan är asbra!

Förresten, vill bara rycka upp barnet du har på ryggen och krama väldigt hårt. Blev riktigt sugen på att ha en egen liten när jag såg bilden!

Fan! Gött! Jag blir lite peppad här nu! Jag borde ju verkligen träna, men hittar alltid tusen anledningar för att jag inte har tid (trots att jag har skitmycket tid att spela tv-spel och måla) Nu är mitt mål att klara 5 km och en planka!

Helvete. Jag hade aldrig provat plankan förut och tänkte nu att jag skulle ställa mig i en minut. Tjena. Det var ju skitjobbigt! Jag har för övrigt också börjat träna nyligen, om än inte lika seriöst som du. Men jag ska nog tamejtusan försöka haka på utmaningen ändå, även om det blir 24 30-sekundersplankor istället 😀 OCH om jag inte känner av det för mycket i ryggen. Jag har en dålig ländrygg som verkligen behöver tränas upp, men jag är också nojig för att träna fel så att jag pajar istället. Men de, eh, sekundrarna jag provade nu så kändes det faktiskt inte obehagligt utan bara stramande på det "bra sättet". Mycket bättre än sit-ups alltså som jag inte pallar alls, förutom på bosu-boll som jag är mycket glad att jag provade på gymmet. (Ursäkta för den här mun-diarrén jag fick ur mig nu, men min sambo slutar inte jobbet förrän 24, jag är pratsjuk, haha)

Jag måste bara säga att du har förändrat hela mitt sätt att tänka. Har alltid varit beroende av att känna mig snygg för kunna vara på topp, istället för att bara fokusera på saker jag är bra på. Så otroligt dumt. Tack!

Ja gärna, men får man göra plankan när man är gravid i v 32?

Förr körde jag planka morgon o kväll plus 30 sit ups och om jag hade gymdag så skulle det vara hundra st plus de vanliga morgon o kväll. Men det höll inte i sig när jag blev gravid precis 😛

Svar:
skippa situpsen! De sabbar bara magen. vet ej om du kan göra som gravid. tror ej det. vänta tills efter checkupen efter förlossningen.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Tänkte när jag läste "En minut i taget 12 gånger. Ja men tjena att det gör nån nytta" Det kan jag väl göra.

La mej i mitt livs första planka och tänkte "jag kör en låt"… hmmm, orkade väl typ 15 sekunder.

Å alltsom är jobbigt, tungt, gör ont lägger jag bara ner.

Kan man köpa lite jävlar anamma på apotektet tror du?

Underbar bild förresten.

Svar:
Men plankan är så braaaaa! Jag är också en sån där som vid minsta motstånd bara vill dö. Men plankan tar EN MINUT. EN MINUT LIKSOM! Alla pallar en minut. Börja så. Sen ökar du.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Jag börjar fan gråta vid tanken på 12 min planka. Jag försöker göra en 30sek planka om dagen. EN.

Jag dör hellre än för 12 min.

Fy fan.

Svar:
Kör 30 sek, fyra gånger utspritt på dagen. Gör så ett par dagar. Öka sen till 45 sek x 4. Sen lägger du på en planka till och så en till osv.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Men åhhhh var du verkligen tvungen att ta så mycket som 12 minuter?! Hälften hade väl räckt?!! Men jag är med!

Svar:
Börja med häften och öka lite i taget! Det är bäst. Känner man att det blir en övermäktigt så är det bättre att chilla lite. Kanske köra en planka åt gången, fyra gånger om dagen? Sen öka till två. osv.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Oj, 12 minuter per dag låter lite mycket. I alla fall för mig 🙂 Men, lite planka om dagen ska jag allt göra.

Svar:
Börja med kortare tider och kanske bara tre tillfällen? Har inte klarat av alla tolv än, för öm i ryggen (!!) men jag satsar hårt.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Alltså. Så snygg är jag ALDRIG när jag gör plankor. Vare sig jag gör en eller tolv. Så jag hänger på! Målet är att se så där glad ut varje sekund av de där tolv plank-minuterna…

Det får mig att tänka på under ett av många gympass på specialidrotten under gymnasiet. I slutet körde vi alltid ett djävulusiskt pass för bålstabilitet (dessa var 20-40 minuter med bara bålträning), och vid ett av dessa tillfällen skulle vi som vanligt köra plankan. När jag stått i tio sekunder frågar tränaren om det går bra. Jag svarar "jo" och får sedan höra att jag ska få en tiokilosvikt på ryggen. (Nej, jag protesterade inte.) Tror vi körde upp mot 20 kilo ibland också. Det är ju nog så jobbigt med planka som det är, men med vikt på ryggen är det ännu värre xD

underbar bild och fantastisk utmaning LD!

Ett litet tips från en annan planknörd är däremot att förändra intervallerna för plankan lite allt eftersom du blir starkare. Till exempel 2 minuter 6 gånger eller 2 minuter en gång, 1 minut nästa osv. Kroppen är smart och har lätt för att lära sig träningsmönster, men genom att förändra lite grann ser man till att man hela tiden utvecklas 🙂 Och även om det är fantastiskt ambitiöst med varje dag kan det vara bra med lite vila också så magmusklerna hinner växa och återhämta sig.

Ett annat tips är att stå i planka så länge du bara kan i ett streck, och sedan göra det igen en gång var tredje-fjärde vecka. På så sätt kan du enkelt se om styrkan och uthålligheten i din bål utvecklas 🙂

Svar:
Tack för tipset! Ska tänka på det!
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *