Kategorier
Vardagstrams

Makt vs underläge

Men skärpning för fan. Nej det är inte samma sak att bli kallad svennefitta som blatte eller svartskalle. Kom igen nu, ni är smartare än så! Det handlar ju om maktpositioner och hierarki, precis som det inte är samma sak när en kvinna tar en man på rumpan som tvärtom. Man kan aldrig bortse från maktperspektivet. En person i underläge som slår mot sin förtryckare, sparkar upp vs en person som utnyttjar sin maktposition eller sparkar neråt. Ja men jo ni hajjar. 
 
Sen kan det likförbannat finnas situationer där man upplever sig utsatt eller hotad men rasism handlar om strukturer. Det fattar ju jag också. Men det är inte samma sak. 

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”Makt vs underläge”

Nej men exakt. Att bli kallad för svennefitta är inte rasism. Det är mer en personlig kränkning och/eller en sexistisk kränkning. För mig känns det väldigt viktigt att inte blanda ihop strukturell diskriminering med enskilda individers upplevelser. Svårt att ha svartvita definitioner, men att vita svenskar är norm i Sverige borde kunna sägas vara rätt vedertaget.

Att bli kallad för svennefitta skulle vara mycket obehagligt för det känns så hatiskt…och jag tycker att det både är rasistiskt och sexistiskt. Och den person som får höra det blir kränkt vilket är jättedåligt, men inte samma sak som att en grupp människor kränks systematiskt och ständigt av en mycket större grupp.

Klart det inte är samma sak. Vita kan ju kasta av sig de skällsorden med betydlig lätthet, jämförelsevis. Kallar någon mig för jävla svenne tänker jag väl mest "jaha, det var ju otrevligt sagt" och går vidare med mitt liv. Skulle någon med invandrarbakgrund bli kallad för blatte eller n-ordet skulle de knappast bara skaka av sig det på det viset.

Däremot tycker jag att det är onödigt att kalla någon för svenne, för det är ju ett försök (även om det misslyckas) att nedvärdera någon på grund av etnicitet, något som jag tycker alla borde låta bli med.

Kallar någon mig "fitta" blir jag dock förbannad, men det är ju en liten annan diskussion…

Jag trodde du var smartare än att förespråka omvänd rasism. Hur kan du förespråka att män och kvinnor ska ha samma rättigheter, men motsätta dig att alla etniciteter ska ha samma rättigheter?

Svar:
För att det är samma jävla retorik som jämställdister använder. Vita svenskar har redan all makt precis som män har.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Fast, det där med att vi blonda tjejer blir kallade för svennehoror beror ju inte på ens viss individs dåliga språk eller taskiga syn på svenska kvinnor. Det är en ganska världsomspännande bild av västkvinnor, att vi är lössläppta och går med på vad som helst bara man talar till oss eller bjuder oss på sprit.

Inte i något land jag varit i och inte heller här i Sverige så kan jag komma undan den synen på oss. På Cypern, i Thailand, i Bulgarien, Polen mm överallt har jag fått höra och stå ut med en massa ouppskattad uppmärksamhet av män som förväntat sig att de ska få ligga med mig. Är inte det ett strukturellt problem?

Det är ju vår fria syn på även kvinnors sexualitet och den faktum att vi nordiska kvinnor lever ut våra lustar utan att skämmas som ligger till grunden för dessa åsikter. Det är alltså en del av det kvinnoförtryck jag så hatar och jag tänker inte get over myself! Horan och madonnan du vet, det är ju det som är problemet här.

Problemet, Lady Dahmer, när du skriver som du gör, är att dina inlägg gärna tolkas som att det är mer ok att säga svennefitta än negerfitta. Det är det inte. Däremot är det inte samma sak i strukturell mening.

Vore underbart om människor kunde skilja på strukturella beskrivningar av verkligheten (som sexism, patriarkat och rasism) och individnivå.

När en mörk person i vita Sverige säger svennefitta är det inte strukturell rasism i samma mening som om en vit man säger negerfitta, men det är fortfarande rasistiskt och sexistiskt och du har som vit fortfarande all rätt att känna dig kränkt och förbannad. Det är precis lika lite ok.

Ett exempel är att en man som blir tagen på kuken har minst lika stor rätt att bli kränkt och förbannad, men det är inte ett uttryck för strukturell sexism.

Så, om jag har fattat dig rätt så är det såhär. Varje gång jag behöver gå hem själv på kvällen och måste passera gäng av utländska killar, med magen i kramp av rädsla, så är jag i en maktposition och de är underlägsna? Att jag är en svennehora är alltså inte rasistiskt utan något större som jag inte förstår. De skriker inget efter mina mörkhyade kompisar men du vill ändå hävda att deras kränkningar gentemot mig inte är rasistiskt??

Sara: Klart jag har läst, men att LD och du anser att det finnas en skillnad innebär inte att jag håller med er. Jag tycker att det är fel att göra skillnad på folk och folk till skillnad från er.

LD: Så bara för att en vit man anses ha mer makt än någon annan så ska han utstå kränkningar som en slags jävla bot för det? Herregud, vilket jävla resonemang! Det är ju så dumt så att klockorna stannar.

Svar:
ingen ska behöva utstå kränkningar, men en vit man behöver inte oroa sig för att inte få jobb eller bostad pga fel hudfärg eller fel efternamn. Kalla honom svennefitta och han kan ändå gå vidare med sitt liv. Den vita mannen sitter högst upp i hierarkin och innehar mest makt, politiskt, ekonomiskt och socialt. Det är inte synd om den vite heteromannen.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Men Caroline, hon skriver inte att det är okej att kalla någon svennefitta eller att män bör stå ut med att kvinnor tar dem på rumpan – hon skriver att det inte kan likställas med det omvända scenariot!

Flera exempel: Ropa "jävla CP" är naturligtvis värre än att ropa "seendejävel!" Ropa "äckliga flata" är värre än att gasta "heterosvin!" Alltså, som kränkningar lika illa men ur ett maktperspektiv helt olika.

Jag förstår verkligen skillnaden på rasism och rasism. Den strukturella och individuella. Men jag kan bara inte acceptera att jag ska behöva skaka av mig det för att jag är vit bara för att rasismen mot mörka är större. Att den vita mannens makt är ett stort problem är självklart och något jag tycker fler skulle motverka, se sin egen del i. Men att dom sparkar uppåt är inte okej bara för deras förtryck. Jag förstår att det i det stora hela inte är nåt att jämföra med, men jag som individ då? Ska jag acceptera rasism pga andra idioter? Att man klumpar ihop alla vita som en sasistisk övermakt typ. Jag förstår det verkligen, men även det är ett problem. Tycker jag.

SannaM: De argument som LD kör med här är livsfarliga i ett samhälle som blir mer och mer fientligt inställt mot både vita och män för var dag som går.

Svar:
mer och mer fientligt mot vita och män? Are you fucking kidding me?
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Som en replik till Lady Dahmers svar till Caroline; Jag håller verkligen inte med dig. Jag tycker inte man kan jämföra Carolines åsikt med jämställdisters retorik. Jag tycker att du och väldigt många andra blandar ihop mätvärden (ex vita svenskar är i överläge, män har mer makt än kvinnor, det finns ett patriarkat) med åsikter.

Jag skulle vilja citera Nina Björk från boken Under det rosa täcket (s.55): "Vi rör oss på två plan: ett som handlar om sanningar som kan beläggas empiriskt, och ett som handlar om åsikter om varför dessa sanningar är sanningar. … Likadant är det en sanning att vi lever i ett patriarkat – men en åsikt att detta är fel. Det ena följer inte av det andra. Det här är grundläggande – men glöms ofta bort. Eller snarare: de två planen av argumentationen, sanningen och åsikten, har blivit så ihopkopplade att om vi bara uttalar sanningen, så följer åsikten ofta outtalad med. Det är ovanligt att någon överhuvudtaget talar om vi lever i ett patriarkat, utan att därmed också indirekt vilja hävda att dessa är fel. Just för att planen av åsikt och sanning är så tätt ihopkopplade skräms vi av vissa sanningar, såsom att invandrare har mer socialbidrag än svenskar, att andra generationens invandrarbarn är mer kriminella än barn till "ursprungliga" svenskar, att kvinnor är mer intresserade av känslor än män, att män är bättre på att jaga än kvinnor etc. Allt detta är sant – men inget annat än sant. Det är inga argument för att invandringen bör stoppas eller för attkönsrollerna är naturliga. Det är inga analyser av förhållanden i samhället."

När Caroline har åsikten att omvänd rasism är lika illa som "vanlig" rasism är det inte alls en indikator på att hon inte vet om att det finns en stor strukturell rasism i samhället som gynnar vita. Hon kan vara medveten om rasism, vilja arbeta mot strukturell rasism, men ändå behålla sin åsikt om omvänd rasism. Den omvända rasismen finns ju, den är en sanning, men vad man tycker om den är ju en åsikt.

Saxat från Per Ströms artikel från Newsmill 2012-03-16: "De båda könen ska ha samma värde, rättigheter och skyldigheter. Detta är definitionen på jämställdhet.

Jämställdhet definieras inte som 50/50-fördelning mellan könen i samhällets alla skrymslen och vrår. En sådan kan aldrig uppnås och är heller inte önskvärd.

Att 50/50-fördelning på alla områden aldrig kommer att uppnås beror på att könen är lite olika och i genomsnitt gör lite olika val. Skillnaderna mellan könen är både biologiskt och socialt betingade. Skillnader är inte något fult. Vi gillar olika. Det är viktigt att understryka att vi talar om genomsnittliga skillnader – de individuella variationerna är betydande."

Det Per Ström gör som jag tycker är fult är att han blandar ihop åsikt och sanning. "Jämställdhet definieras inte som 50/50-fördelning mellan könen i samhällets alla skrymslen och vrår. En sådan kan aldrig uppnås och är heller inte önskvärd." Jaha? Säger vem? En åsikt som presenteras som sanning. Han brukar väl vad jag vet dessutom neka till att patriarkatet finns.

Man kan dessutom dela Per Ströms åsikter i hur man ska uppnå jämlikhet i samhället samtidigt som man kan acceptera sanningen att vi har ett patriarkat. Precis som man kan ha olika åsikter om omvänd rasism utan att förneka sanningen om strukturell rasism.

Nu blev det kanske lite luddigt och långt för jag är under tidspress men jag hoppas att min poäng gick fram.

Caroline: "Jag tycker att det är fel att göra skillnad på folk och folk till skillnad från er" – Nej du ser inte strukturerna verkar det som. Synd för dig.

"Så bara för att en vit man anses ha mer makt än någon annan så ska han utstå kränkningar som en slags jävla bot för det? Herregud, vilket jävla resonemang! Det är ju så dumt så att klockorna stannar" – Öh, nej det har hon inte skrivit. Ju förklarar det bra här ovanför, läs det så kanske du förstår.

"De argument som LD kör med här är livsfarliga i ett samhälle som blir mer och mer fientligt inställt mot både vita och män för var dag som går." HAHAHA! Jo tjena..

Jag tycker tafsning är lika äckligt vilket kön det än handlar om. Jag har hört om killar som har blivit tafsade av kvinnor och det är inte så kul när någon tar för sig av ens kropp vilket kön man än är.

Jag kan hålla med om att det kanske är skillnad på att kalla någon blattejävel respektive svennejävel. Strukturell rasism vs individuell rasism etc. Men att säga att det inte är rasism alls? Nä. Om en kvinna tafsar på en man är det kanske inte strukturell sexism, men sexism är det likväl. All rasism är inte strukturell, precis som inte all sexism är strukturell. Däremot så är det klart att det finns en poäng i att skilja på strukturell och individuell.

För att förtydliga: att det finns strukturell rasism och omvänd rasism är ju båda sanningar, hur man ska hantera och reagera är faktiskt bara åsikter. Man kan dela samma sanningar och ha olika åsikter. Att Caroline delar ett par åsikter med Jimmy Åkesson betyder inte att Caroline delar Jimmys ideologi bara för att hennes åsikter ofta är sammankopplade med den. Hon kan omfamna sanningen att strukturell rasism är ett större problem i samhället än omvänd rasism och ändå tycka att båda ska behandlas lika – med nolltolerans.

Caroline, vi lever i ett samhälle som redan är fientligt mot mörkhyade människor och kvinnor. Män är norm. Vita är norm. Vet du ens vad det innebär? Vad är det som är farligt med att diskutera? Jag bli mer rädd för vårt samhälles framtid när jag möter människor som inte ens vill försöka förstå.

Sandra på Stökboet: Var har Caroline sagt att hon inte vet om att män och vita är norm? Hon kan ju ha en annan åsikt än du om hur man ska tackla olika sorters rasism utan att för den delen vara oinsatt?

Jag förstår att det är skillnad på strukturer i samhället och sådant som "endast" drabbar enskilda individer.

Men om någon skulle kalla mig svennefitta skulle jag bli lika kränkt vare sig det var en man (som tydligen per automatik har makt över mig) eller en kvinna som sade det. Jag ser inte heller att det nödvändigtvis måste upplevas annorlunda för individen när en man utsätts för sexuella trakasserier av en kvinna än om situationen är den omvända.

Jag tycker faktiskt att det är lite kränkande i sig att säga åt en person som blivit utsatt att "get over yourself", du får inte vara kränkt för du tillhör minsann de grupp i samhället som har mest makt och privilegier och se då ska man inte klaga…

Sandra på Stökboet: jag har läst dina frågor och hennes svar och det enda jag ser är att du inte tycker att det är lika farligt med omvänd rasism och att hon tycker det. Hon tycker att strukturell rasism inte är en ursäkt för omvänd rasism och att man inte ska behöva ta skit som vit kvinna pga den. Hon tycker att omvänd rasism och kvinnor som sparkar uppåt skapar friktion som är onödig för att skapa ett samhälle där alla är jämlika.

När du säger: "Caroline, vi lever i ett samhälle som redan är fientligt mot mörkhyade människor och kvinnor. Män är norm. Vita är norm. Vet du ens vad det innebär? Vad är det som är farligt med att diskutera? Jag bli mer rädd för vårt samhälles framtid när jag möter människor som inte ens vill försöka förstå."

…så förstår jag inte vad Caroline faktiskt inte har förstått? Bara att hon har en annan åsikt och inte vill ändra sig oavsett argumenten du lagt fram?

Sara: Det enda du har bidragit med hittills här är att slicka LD:s röv, så jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta dig. Om du nu tycker att jag är ute och cyklar hade en bra strategi varit att försöka förklara för mig. Istället är du bara en av LD:s egna små hejdukar utan egna vettiga inlägg i diskussionen. Du får nöja dig med det svaret från mig.

Sandra från Stökboet: Jag är mycket väl medveten om hur samhället ser ut med den vita och den manliga normen. Jag är också väl medveten om en hel del andra strukturer som växer fram i samhället som vänstereliten gärna sopar under mattan.

Att män och vita är norm innebär inte att de ska behöva ta mer skit än andra, kort och gott. Förstår inte det här kollektiva strafftänket som feminister/vänsterfolk pysslar med.

Svar:
diskutera gärna, men att avfärda människor som rövslickare är så förbannat unket. Sluta med det. Du vet, man kan tycka som jag utan att vara en idiot eller ett våp.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Sen behöver ju jag bara för det inte ha samma åsikt som du 😉

Men jag tycker att vänsterfolk och feminister (inklusive jag själv) ofta faller i fällan att vi tror att folk inte har "fattat" sanningen när de har en annan åsikt än en själv, vilket leder till att man börjar angripa deras förmåga att se sanningar istället för att argumentera för sin egen åsikt, när det är detta som eventuellt kan leda till att personen ändrar åsikt istället för känna sig kränkt över att hens intelligens ifrågasätts.

Att vi dessutom är experter på att klumpa ihop folks åsikter utan att ta hänsyn till vilka sanningar människor är medvetna om gör att vi skapar ett glastak i debatten där "fel" åsikt gör dig till rasist eller antifeminist för att Sverigedemokrater och Per Ström tycker samma. Ex så kan man faktiskt vara både för eller mot prostitution och samtidigt vara feminist, man kan vilja minska invandringen utan att vara rasist.

Jag håller helt med Caroline! Två fel gör inte ett rätt. Självklart finns det maktstrukturer men om jag ska vara ärlig skiter jag i VEM som kränker mig – det jobbiga är att faktiskt bli kränkt. Scenario: Jag som vit kvinna blir mobbad med skällsord om svennehora i skolan/på arbetsplatsen och blir självklart väldigt ledsen. Är dessa känslor mindre värda och borde jag "skärpa till mig för fan" för att jag i andra fall inte möter "lika mycket motgångar"? Det klingar fel i mina öron att förminska människors känslor och upplevelser bara för att de i ett samhälle anses ha högre maktposition.

Förra kommentaren var till Caroline.

Sandra på Stökboet: Jag ifrågasatte mer fenomenet att du och Lady Dahmer drar en massa slutsatser om andra människors insikter om sanningar pga att de har en annan åsikt än er själva.

"Jag tycker det är lättare att förklara hur jag resonerar än att gå in på hur någon annan tycker, känner och tänker."

Ja fast grejen var ju den att du mest drog slutsatser om andra och vad dom vet än förklarade någonting själv…

Caroline: ja men nån måste ju slicka den liksom 🙂 Närå, jag håller inte alltid med LD men jag har sett dig kommentera många gånger och undrar lite varför du läser LD när du aldrig verkar få ut något av bloggen utan ständigt blir förfärad osv.

Tycker Ju har haft många bra poänger och är själv för grötig för att orka formulera mig, så jag rekommenderar dig att läsa det som länkas så kanske du förstår skillnaderna som vi pratar om.

Har som svensk muslim blivit utsatt både för rasism mot mig som svneks och som muslim. Rasism är rasism även på indnividnivå och man ska inte behöva acceptera det bara för man råkar tillhöra en priviligerad grupp. Se på mig. Jag är svensk och vit (priviligerad grupp) och muslim (utsatt minoritet) men utsätts även av påhopp från min egen etniska grupp. Ser också rasism från personer från minoriteter mot svenskar eller andra minoriteter. Det är aldrig okej.

För några få år sedan visste jag inte vad jag skulle göra av allt mitt manshat jag hade i mig (nej, inte manshat som i att hata män, jag har själv en pojkvän som jag älskar livet ur mig, utan manshat som i det strukturella). Så varje gång jag gick på en klubb med mina kompisar så gick jag runt och tog killarna på rumpan. Dom alla tyckte det var lika otrevligt och jag tyckte om att dom tyckte så. Idag förstår jag att det sättet inte är det bästa för att motarbeta patriarkatet men jag gjorde det för jag var så jäääääävla trött på att inte kunna ha kul med mina tjejkompisar utan att det slutar med att man får knuffa undan män efter män som tar sig friheten att röra en var fan som helst.

Jag förstår kvinnor som hatar män, jag förstår människor som kallar andra för "svennejävel" eller vad som helst. Jag försvarar det inte (tror inte LD gör det heller) men jag förstår. Jag som "invandrarkvinna" blir både utsatt för rasism och sexism dagligen. När samhället dessutom är så präglat av individualism leder detta till att många kämpar mot sina grannar istället för den gemensamma fienden som ständigt ska trycka ner en grupp för att priviligera den andra.

"I need feminism, because I know the intersektionality of opression" stod det på en mörkhyad mans skylt han höll upp på en bild. Och det är ändå så jävla sant!!

Caroline: Vänstereliten…Vad är det för spännande sammanslutning och hur får man tillträde dit? Vilka består den av? Vad har de för agenda? Vad är det dessa vill sopa under mattan? Väntar spänt på svar!!

Men svennefitta kan också vara rasistiskt anser jag! Att slå uppåt eller att slå neråt, kommentarer som är nedvärderande gällande folks ursprung är rasistiska. Att kalla någon för svennefitta är verkligen rasistiskt, och ännumer utanför Sveriges gränser. Sen skiter jag fullkomligt att folk slår uppåt och mot makten/förtryckarna.

Kallar någon mig för svennefitta tar jag det för rasism, speciellt om dom inte haft släktingar som bott i Sverige i över 300 generationer typ. Jag bad inte om att födas till en blond, blåögd brud med stora lökar. Att nedvärdera mig för mitt yttre, mitt kön och min härkomst förtjänar inte jag, jag är lika mycket människa som alla andra. Folk som anser annat kan köra upp något!

Sen att stå upp mot strukturer, makt, förtryck är en grej, men att svennefitta inte är samma sak som blatte/svartskalle är bara för jävligt.

Sara: Förstod inte om jag skulle läsa länkarna eller Sara : Om du menar länkarna i Ladys tidigare inlägg så håller jag ju med allt som kvinnan skriver, är medveten om att den svenska feminismen är "vit", men den insikten gör ju inte att man måste dra precis samma slutledningar eller sluta tycka att annat är problematiskt? Man behöver ju inte dela ett helt åsiktspaket för att man delar en sanning?

Man kan ju tycka att omvänd rasism precis som strukturell rasism bör behandlas med nolltolerans och SAMTIDIGT tycka att vi ska bredda bort vithetsperspektivet i vår feminism.

Ett ytterligare intressant perspektiv är ju att den här tråden innehåller många element som kan ge intressanta analyser. Vad händer när man ställer patriarkat och rasism mot varandra? Är vitt och överklass alltid överlägsen? Om en vit kvinna får sexistiska rop efter sig av ett gäng invandrarmän, vem är då i underläge? Förändras din åsikt i frågan om jag säger att männen var rika och flickan var fattig? Om jag som vit medelklass är chef och ska anställa någon, måste jag i mångkulturens namn acceptera människor som tycker att män och kvinnor ska behandlas olika (tex genom att inte vilja skaka kvinnors hand)? Vilka krav kan jag ställa? Har jag rätt att känna mig kränkt även om jag har en högre socioekonomisk standard än den misogyna mannen? Han kan ju knappast hota min position i samhället?

Ah, möjligheterna till diskussion är oändliga 🙂

Brukar vanligtvis hålla med dig i det mesta, men det här förstår jag inte. De enda som skulle använda ordet svennefitta är invandrarkillar med taskig kvinnosyn. Förstår inte alls varför det skulle vara förståeligt att säga det till en vit kvinna? På vilket sätt har hon förtryckt honom? Och om du inte menar att det är försvarbart, vart vill du komma med inlägget?

På vilket sätt förtrycker gruppen vita gruppen som använder sig av ord som svennefitta? Vad tycker du att man ska göra för att inte anses vara i en maktposition och på så sätt tvingas bli kallad svennefitta?

Sara: Jag vet inte specifikt vilka länkar du pratar om. Jag antar dock att du vill att jag ska läsa texter som upprepar det du och LD försöker ha sagt, vilket inte spelar någon roll för jag tycker fortfarande att ni har fel.

Lokalgnu: Vad menar du? Att enbart vita kan ha fördomar och behandla andra än den egna gruppen annorlunda? Eller att just vita på grund av vad andra vita gjort ska acceptera rasism?

Radikalgnu:

Lol på folk som inte tror att det finns annan rasism än den strukturella som går från grupp med mest makt i samhället —-> minst makt i samhället. Inte samma sak men rasism lika väl. Hitta gärna en annan benämning då som är vedertagen och som alla förstår.

Sen tycker jag själv att vi ska lägga krutet på att bekämpa den strukturella rasismen, frigöra oss från fasta könsidentiteter och bekämpa klassamhället. Min teori är att rasism på alla plan, homo/trans-fobi samt patriarkatet skulle minska och kanske rent ut av försvinna på sikt. Ljuvliga utopi!

Jag är en sådan som läser din blogg sporadiskt, och har aldrig riktigt fastnat. För visst, jag håller alltid med dig (vilket säkert är en stor anledning till att jag inte känner att jag har så mycket att hämta alla gånger, hehe) och tycker att feminism och jämställdhet är viktiga frågor. Men är det något jag verkligen brinner för så är det frågor som rör rasism, och har så gjort sålänge jag kan minnas. Idag har jag dock gått från att vara aktiv medlem i amnesty int. och protestera till att lugnt försöka skratta bort det hela. En orkar ju liksom inte hur länge som helst, och jag börjar känna mig gammal, gammal i själen. Och är det något som verkligen får en att dra på smilbanden så är det när denna jämförelse nu nämner dras upp. Tycker faktiskt att det är lite pinsamt.

Något som däremot gör mig något upprörd är att ordet "kränkt" helt verkar ha förlorat sin innebörd. Eller så är många människor extremt lättkränkta numera… Jag sätter dock mina (fjuttiga) pengar på att många helt enkelt inte vet vad ordet betyder.

Rasism finns överallt, i alla grupper, och du får acceptera LD att du inte alltid får medhåll. Jag växte upp i ett område där det var fult att vara svensk, där blonda tjejer kallades horor. Rasismen mot svenskarna var ohygglig. Att vara svart var inte heller ok, och flera etniska grupper ansåg att svarta är slavar apor osv. Själv kallades jag negerhora då och då av sk blattar. Min man är svart och han och hans vänner vidhåller att den värsta rasismen de upplevt varit från andra etniska grupper. Mina barn är mulatter och har kallats negrer av en ryss, av en rom och flera araber. Rasism är alltid rasism. Det är alltid lika fel och det finns ingen omvänd rasism bara rasism. Nedsättande om svarta har jag hört från en rad etniska grupper. Svart och slav är ett och samma ord på arabiska. I den arabiska muslimska världen tog man lika många svarta slavar som USA. Det är tyst om. Svennefitta är rasistiskt och sexistiskt.

Terése Bouvier:

Jo. men man kan ju vara med på att den strukturella rasismen är en sanning och är mer omfattande och att det borde läggas mer politiskt krut på att bekämpa den än omvänd rasism eller vad vi nu ska kalla den. Den sanningen delar nog nästan alla här i diskussionen. Däremot kan man ju ha olika åsikter om hur man ska bekämpa omvänd rasism individuellt och politiskt. Det ena utesluter ju inte det andra.

Jag undrar hur du tänker kring det här? För jag förstår liksom inte hur man har velat bekämpa rasism sålänge man kan minnas och detta genom att "dra på smilbanden" och säga att kränkt förlorat sin innebörd? Du har ju inte delat med dig av någon kunskap alls utan bara konstaterat att andra inte förstått sanningen för att de inte delar dina åsikter? Snacka om härskarteknik. Tycker att sån argumentation bara leder till fler röster på SD.

Förklara varför du har din åsikt istället och gör en skillnad?

Är det bara jag som liksom spänt väntar på att LD ska kommentera det som skrivits innan?

Hanna (och alla andra också för den delen): Jag vill bara inflika att jag håller med dig i sak om att det inte finns något som egentligen borde kallas för omvänd rasism, då jag anser att rasism är rasism oavsett vem den riktas mot. Att jag själv använder begreppet emellanåt är för att klargöra att det sker en positiv särbehandling av vissa etniska grupper, i det här fallet alla de etniska grupper som normalt sett faller inom ramen för den mer strukturella rasismen.

Hanna och Elina:

Jag håller med om att allt är rasism, men det blir liksom knepigt att beskriva maktförhållanden mellan ett majoritetssamhälles rasism mot minoriteter, minoriteters rasism mot majoritetsgruppen och minoriteters rasism mot andra minoriteter. Allt är mycket riktigt rasism, men vissa strukturer är ju starkare än andra, även om rasismen som drabbar individen kan drabba lika hårt oavsett vilken maktposition förövaren har.

Vet någon något bättre begrepp än "omvänd rasism"?

Elina: I sitt föregående inlägg skrev LD följande: "Men det är ju inte svartvitt heller och man ska akta sig för att osynliggöra andra former av rasism bara för att en form är mer utbredd. (Fast nej nu räknar jag inte när privilegierade vita svenskar blir kallad för svennefitta. Get over yourself liksom."

Jag tycker det ganska tydligt klargör att LD inte tycker att det är rasistiskt att kalla någon för svennefitta.

Ju: Jag kan inget bättre begrepp för det, men Wikipedia beskriver det som (1) rasism inom den egna gruppen (ex vita mot vita), (2) rasism mot en överordnad grupp från en underordnad grupp och (3) positiv särbehandling av etnisk basis.

Jag förstår skillnaden men jag håller inte med riktigt. Jag har vänner som både är svenskar och ickesvenskar och har haft så i hela mitt liv (är 32 nu) Anledningen att jag tar upp detta är för att jag vill göra min utgångspunkt klar. Underhela tiden jag har umgåtts med invandrare har jag märkt av att det finns rasism mot svenskar, det har inte direkt drabbat mig eftersom jag har ansetts som en i gänget med det märks att den finns där. Med tanke på att Sverige har väldigt många invandrare och det lär bli fler så tycker jag att det är lika viktigt att bekämpa rasism från båda hållen eftersom ingen kan säga var vi kommer att vara om 10 år annars. Svenskar har en förmåga att bara godta allt och hjälpa och förstår alla men de invandrare jag känner tycker att det är helt idiotiskt och de skulle aldrig godta det i sina länder.

Fast jag kan tänka på många situationer där det hade varit extremt förnedrande om jag lagt min hand på en mansstjärt.. Trots att jag är i ständigt "underläge" genom att bara vara kvinna. Riktigt så enkelt är det ju inte, olika situationer och scenarion rubbar maktpositionerna och sätter dem kanske till och med helt ur spel. Om än bara tillfälligt.

Härom dagen såg jag en bild på en manlig strippa som blev tafsad på av en vildsint tjej med uppspärrade ögon på facebook. Denna bild fick mig att må så jävla illa. Precis som en bild på det motsatta hade gjort. Att personer blir objekt är aldrig okej, oavsett hur våra könsmaktsstrukturer ser ut och vem som är i förmodat underläge eller överläge från början. Det blir så eländigt, även när förtryckaren görs till objekt och tafsas på av den förtryckta. För i just det läget är det ju totalt omvända roller. Eller hur tänker man, att man minsann ska ge igen för alla år av kvinnohat och förtryck genom att vara riktigt jävlig mot en man och visa upp det för hela världen? Som sagt, mår illa.

Ju: Jag menade naturligtvis att Caroline skulle läsa det som länkades i LDs inlägg, jag har inte ens adresserat dig.

Caroline: se ovan, länkarna i det tidigare blogginlägget där LD behandlar ämnet, det är ju det vi diskuterar! Det förvånar mig inte att du inte håller med, (du är väl inte ens feminist så PK-maffian mfl "talar" inte till dig) och det är helt ok för mig att du inte gör det.

Sara: Jösses, vilken dålig attityd du har! Snälla sluta kasta ur dig en massa fördomar som du har mot mig. Som sagt så har du inte bidragit med ett skit i den här diskussionen mer än att fungera som LD:s hejduk, så jag skulle rekommendera dig att lägga fram DINA argument istället för att hela tiden luta dig mot alla andras. Länkarna du vill att jag ska läsa är människors högst subjektiva åsikter i form av blogginlägg och är ingenting som kommer att ändra min åsikt om att all form av rasism är lika vidrig.

Du är lite rolig när du skriver att det är helt okej med dig att jag inte håller med dig, för du har slösat flera kommentarer här med att bevisa motsatsen. Huruvida jag är feminist eller inte vet jag inte riktigt vad det har med saken att göra, eftersom vi diskuterar rasism nu. Om det är viktigt för dig att veta så är jag 100% för jämställdhet, men jag har inget behov av att titulera mig vare sig det ena eller det andra. Så ur ditt perspektiv är jag nog inte vad man skulle kalla för en feminist, men jag har å andra sidan inga problem med att inte vara det heller. Tvärtom faktiskt.

För det första finns det ingen "omvänd" rasism, det finns bara rasism. För det andra är nog detta det mest idiotiska inlägg jag läst på länge. Vaddå, är det helt plötsligt OK att tafsa på män bara för att män som grupp kanske har mer makt i samhället? Med andra ord kanske det inte är så hemskt att våldta män heller?

Jag bor i en invandrartät stad. Som vit kvinna kan jag säga att jag fanimig inte känner mig i överläge någonstans när jag blir kallad jävla svennehora eller svennefitta eller får diverse okvädningsord av sexuell/rasistisk natur av invandrarmän/-killar kastade efter mig. Det finns många områden jag aldrig i livet skulle vistas i ensam kvällstid, och andra som jag gör det med obehag. Min svägerska och mina vänner som har annat ursprung kan röra sig fritt i de här områdena utan problem. Där är det de som har maktpositionen. (Min bror, vit man, har berättat att han har känt sig räddad av sin frus brutna svenska och inte helt "svenska" utseende vid ett antal tillfällen).

Så, jo, det finns en "omvänd" rasism som är ett strukturellt problem i åtminstone vissa områden. Och det i sig är tillräckligt för att det ska vara ett problem. Detta är inga isolerade enklaver. Detta är en del, förmodligen växande, av vårt samhälle. Jag har hört otaliga berättelser från invandrarvänner och bekanta, från lärare på invandrartäta skolor och personer som jobbar i invandrartäta områden som verkligen oroar mig, jag har svårt att avfärda det jag hör med "get over it".

Jag kan till viss del hålla med Polly ovan, här. Att blunda och vifta bort löser ingenting.

Och för att understryka: Jag förstår vad LD försöker säga, jag tycker att det finns klara poänger i resonemanget, jag håller med i teorin, men med min erfarenhet av "praktiken" kan jag inte hålla med fullt ut.

Läser kommentar efter kommentar med exakt samma retorik och argument som många män upprepar när det talas om mäns överordning. Nu handlar det om vithetsnormen som många tillhör och reproducerar och då blir det plötsligt tydligt att där börjar det skava."Vadå? Men jag är inte rasist/Jag är ingen våldtäktsman" Nåt som känns bekant?

Caroline: Jag förstår fortfarande inte vilka Vänstereliten består av och hur man får tillträde dit? Kan du förklara?

Mary Sane: Jo, absolut. Därav omvänd inom citationstecken. Jag tänkte att termen förekom i diskussionen, men ordet var illa valt: rasism, punkt slut. Lika illa åt alla håll.

Kicki: Det är alla de människor som inte kan se på bland annat invandringen med objektiva ögon. Ett bra exempel är Husby-kravallerna där vänsterfolk kallade invandrarungdomarna som kastade sten och brände bilar för revolutionärer och menade att man skulle förstå deras beteende för att de har upplevt krig. Man sopar helt enkelt saker under mattan genom att prata om invandringen på ett jävligt romantiserat sätt och vägrar inse den problematik som faktiskt existerar.

"rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:

1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);

2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;

3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;

4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;

5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta medlemmar av förment underlägsna raser.

Medan den första förutsättningen är omdiskuterad (se människan, Raser) är den andra och den tredje vetenskapligt felaktiga och den fjärde och femte etiskt och politiskt förkastliga.

Även åsikter och handlingar som inte i alla avseenden motsvarar definitionen ovan kan med viss rätt benämnas rasism, när det rör sig om allmän motvilja mot medlemmar av grupper som definieras genom fysiska, kulturella eller beteendemässiga karakteristika, utan hänsyn till enskilda gruppmedlemmars individuella särdrag. Ofta är dock uttrycket främlingsfientlighet mer adekvat om sådana attityder." Från Nationalencyklopedin

Denna definition kan förstås ifrågasättas, men tror att den är ganska vedertagen. I den finns inget kriterium på att uppfattningen ska innehas av en person i strukturellt överläge. Så hur menar ni som påstår det? Vad vinner man på den definitionen i så fall? Bara nyfiken.

I syfte att avvärja en hjärnblödning har jag inte lusläst det slutet på diskussionen så jag ber om ursäkt för om jag upprepar vad någon annan sagt.

För den som blir tilltalad svider säkert svennefitta och negerfitta lika hårt, sen spelar det så klart in hur ofta man blir kallad liknande saker och hur starkt man identifierar sig med smädelsen. Självklar är inget av det något som är okej att säga till någon! MEN, varenda gång någon säger en förolämpning av detta slaget reproduceras en bild av hur den som är neger eller Svenne är och det är här det stora problemen kommer in. Jag tror att de flesta i den r diskussionen är överens om att vita människor från väst historiskt sett har utövat stor makt över människor från andra delar av världen. Detta har varit möjligt tack vare, och även reproducerat en bild av hur människor som är icke-vita/icke-västerländska/rasifierade är. Denna bild och till stor del även detta beteende lever kvar (precis som förtrycket och bilden av kvinnan lever kvar även om det så klart har blivit mycket bättre).

Jag hävdar inte att ickevita människor inte har fördomar mot vita men faktum är att i Sverige idag så utövar svenskar makt i ickesvenskars/ickevitas liv i betydlig större utsträckning än den omvända samtidigt som den strukturella rasismen har en lång och blodig historia. I skenet av detta innebär negerfitta ett upprätthållande av strukturer som får betydligt mer långtgående effekter både på samhället och för individer som utsätts för dem.

Ju: Nu tror jag du missförstod mig, omedvetet eller medvetet.

När jag skrev att jag idag skrattar bort det hela så är det ju för att jag inte orkar göra annat längre efter år av att ha engagerat mig i frågan. Det är hopplöshetens uttryck. En försvarsmekanism mot allt som gör ont att tänka på. Ingen argumentionsteknik alls med andra ord, då det inte var mitt syfte att argumentera för min sak iom inlägget.

Sedan är det klart det inte ens skall behöva vara diskussion om vem som har mest rätt att känna sig kränkt och för vad, men samtidigt så måste en ju sätta perspektiv på saker. Det är underlättar ju för en själv också. Och det finns gott om ord som säkert kan beskriva folks känslor korrekt, som inte är just ordet "kränkt". Synd att urvattna ett sådant starkt ord. Och detta säger jag nog mer som något av en språkpolis än något annat, då jag självklart inte vill värdera andra människors känslor åt dem.

Det här kan va ett av de klumpigaste inläggen jag läst.

Du skriver själv på twitter, och Cissi också, att ni inte vill att någon skall förminska era upplevelser av rasism när någon ifrågasätter den med att Cissi ser svensk ut och du inte är en "riktig" svart skalle osv.

Med dessa två inlägg så lyckas du förminska alla dessa svenskar som varje dag lever med rasism och hot enbart för att de är etniksa svenskar, som inte kan gå ut i de områden de bor i vid vissa klockslag för att de är i minoritet.

Det hatet mot svenskar som finns i många invandrar täta områden är inget man kan förminska och tycka att de skall "Get over yourself".

Rasism är Alltid riktigt obehagligt för de som blir utsatta, oavsett om det sparkas "uppåt eller neråt".

Att blunda och förminska detta problem som är stort för många svenskar är ju helt galet, det går inte att säjja att det ena eller det andra är värre, det finns ingen måttstock på hur stort ett problem måste vara innan det tas på allvar.

Svennefitta, svennehora, svenneslyna osv osv kommer Enbart från svenskar med invandrar bakgrund riktade mot etniska svenskar, det är hat, det är rasism och det skall absolut inte förringas eller förminskas, blundar vi för det och säjjer att nej nej vi har det inte lika illa för vi är privilegierade vita svenskar så okejar man invandrarnas rasims, det är okej att göra så, det är ju endå bara lite vita, privilegierade svenskar, de har det så bra, lite får de allt tåla. Och då kommer den rasismen växa snabbt!

@Lady Dahmer – tack, tack, tack!!! Det här underbara inlägget är det bästa du har skrivit på länge!! Varför? För att det så väl belyser allt som är fel med modern feminism. Missförstå mig rätt nu, jag är en av de där "jämnställdisterna" som du inte verkar tycka om. Jämnlikhet är en bra sak, men då ska det också vara jämnlikhet för alla.

Kan ge ett mer konkret exempel på dubbelmoralen: http://ashchetri.wordpress.com/2013/02/09/why-i-dont-feel-comfortable-with-aligning-myself-with-feminism/ När en feminist slår sönder en mans ansikte så pass mycket så att hon skadar sin egen hand, skryter om det ÖVER ETT SKÄMT så hyllas hon av feminister.

Förreställ er att en man hade gjort samma sak och hur nu hade reagerat över det. Men det ska ju ses som OK för att hon slog uppåt, precis som att kalla någon för svennefitta är ok för då slår man uppåt…eller?

@Kicki – vänstereliten sitter i samma hus som patriarkatet, fast 2 dörrar bort. Nya ansökanden till de båda ges på tisdagar mellan klockan 13:00 och 18:30 – medlemskort skickas ut på torsdagar.

@Ida – "Jag bad inte om att födas till en blond, blåögd brud med stora lökar. Att nedvärdera mig för mitt yttre, mitt kön och min härkomst förtjänar inte jag, jag är lika mycket människa som alla andra. Folk som anser annat kan köra upp något!"

Tack, jag känner precis likadant över att ha fötts med en snopp…trots det så verkar det vara ok för feminister att nedvärdera mig på grund av det, att bli rädd för mig och hålla mig ansvarig för vad allt vad män gör.

@QQQ – "De enda som skulle använda ordet svennefitta är invandrarkillar med taskig kvinnosyn." nej, nej – jag hörde två invandrar tjejer som sa precis det ordet så sent som i onsdags på tunnelbanan. Du har tur som inte har märkt det, men tjejer som är sura på andra tjejer drar sig inte för att använda ord som "fitta" eller "hora" om dem.

@Terése Bouvier – "Något som däremot gör mig något upprörd är att ordet "kränkt" helt verkar ha förlorat sin innebörd. Eller så är många människor extremt lättkränkta numera… Jag sätter dock mina (fjuttiga) pengar på att många helt enkelt inte vet vad ordet betyder." Oerhört bra sagt. Man kan trots allt välja att bli kränkt för precis vad som helst.

Att säga att man blir kränkt för saker är något och sedan kräva att folk ska respektera det är något som i allra högsta grad har misbrukats de senaste åren. allt för få frågar sig om det är rimligt att känna sig kränkt över de saker som tas upp.

Oerhört intressant ämne, något man skulle kunna spendera timmar på att diskutera.

@Helle – "Omvänd rasism, vad är det? :O Rasism, som rasism – oavsett hudfärg, etnicitet and so on…" – @Helle – "Omvänd rasism, vad är det? :O Rasism, som rasism – oavsett hudfärg, etnicitet and so on…" Mig veteligt så är det ett uttryck som kommer ifrån den rasistiska högern i USA. Ett klassiskt exempel är till exempel n-ordet som används av svarta i USA, men som inte får användas av vita. Den rasistiska högern tyckte att det var omvänd rasism och att de också skulle få använda det ordet.

@Petronella – "Härom dagen såg jag en bild på en manlig strippa som blev tafsad på av en vildsint tjej med uppspärrade ögon på facebook. Denna bild fick mig att må så jävla illa." Tack, allt för sällan så utpekas calvin klein aktiga reklamer, justin bieber postrar där han poserar barbröstad eller liknande som objektifiering. Du ska ha all heder för att du ser felet från båda sidor, Tack.

Och sen så tänkte jag bara ta och avsluta med att återigen tacka för den här tråden som på ett så brilliant sätt illustrerar för er hur det känns för män att tillhöra en grupp som anses ha överordning, precis som så många av er nu får känna hur det känns att tillhöra en grupp – svenskar som anses överordnade.

Skulle man följa det här argumentet till sin spets så skulle man ju kunna uppmuntra män

Hanna och alla:

..som undrar över begreppet omvänd rasism. Jag håller med om att det blir ett problematiskt begrepp i Sverige eftersom begreppet får en vithetsnorm. Vita svenskars rasism mot invandrade svenskar blir norm och den omvända något annat.

Men jag tycker ändå att man förlorar något i diskussionen om man ska lyfta den upp till samhällsnivå om man inte kan definiera begrepp för hur rasism rör sig mellan olika grupper med olika maktposition i samhället.

Alltså kom igen. Skiten är väl för fasen dålig I SIG och inte dålig för att det är strukturellt? Eller? Vad är detta?

Det är precis som skiten någon slängde ur sig om att alla män förtrycker alla kvinnor. Vad fan är det ni ens vill egentligen, mer än att döda allt hopp om att någonsin konsolidera feminism i teorin med feminism i praktiken. Hur är detta hjälpsamt? Förklara för mig VARFÖR maktstrukturer spelar roll i den enskilda händelsen och UPPLEVELSEN av att A) en styck kvinna tar sig friheten att tafsa på en styck man och B) en styck man tar sig friheten att tafsa på en styck kvinna. Förklara för mig varför vi alltid och ständigt och i all leda i marxistisk och hence tyvärr feministisk (för folk verkar tro att det är enda grunden antaganden kan göras på) behandlar människor som fucking objekt varigenom strukturer bara, manifesteras. FÖRKLARA varför den här synen, ständigt? Förklara för mig varför det är så, argumentera för det, inte bara "aa men jo ni hajjar jöö, inte samma sak121341!" och anta att alla bara ska köpa det.

Sen kan du också förklara för mig, varför kvinnor och s.k. "drabbade" har tolkningsföreträde gällande sånt här, DET vill jag gärna veta. För om allt baseras på legit argument och inte bara moraliserande och att tvinga på folk ens egna värderingar p.g.a. skaver i fittan, så ska jag i "förtryckarposition" kunna uppfatta och handla efter dessa också. Annars är det INTE legit, eller åtminstone lika legit som alla andra gånger folk leker Gud och tar sig rätten att moralisera och över och reducera alla andra.

Fan dör i en evig kamp att försvara feminism till höger och vänster och sen bara läser jag sån här dynga. Som att strukturer är mer konkreta än en abstrakt känsla av "fan vad hemskt" när en blir tafsad på. Förminskande av precis ALLA andras upplevelser, för att de råkar vara "ständiga förtryckare" enligt en logik som fan inte ens håller. Vad är vi, individen, i dina ögon LD? Kuggar i hjul? Jag vet att detta är din syn, du är både väldigt vänster, marxistisk och likhetsfeminist, so I know the drill (hoppas du ej tar illa upp, men alltså – kom igen). Men jag undrar bara, helt ärligt, hur känns det att reducera människan såpass som du gör? Att inte lämna något kvar hos individen alls, till den grad att du tycker dig kunna bestämma vilken upplevelse som är värst också? Eller du kanske inte menade "inte samma sak" som i "det ena är värre"? Men då ser jag inte din poäng alls att haspla ur sig detta och lämna det oanalyserat.

Nåja. Alla tycker vi väl olika.

Nu skulle jag kunna skrika VITA KRÄNKTA KVINNOR! Men det tänker jag inte göra. Mycket pga av att jag håller med de som är kritiska till blogginlägget och rasism, oavsett hur den tar form. Vänder vi på det så är situationen identisk med de män som placeras i gruppen VKM för att de exempelvis hävdar att en skattehöjning för gruppen MÄN inte är ok! Detta är både frustrerande och ledsamt. Och även huvudanledningen till att jag INTE skulle komma på tanken att avfärda era reaktioner och ställningstaganden i stil med "vita kränkta kvinnor" som bör hålla käft. Ha en bra dag alla!

Moa:’

Problemet är att jag tycker att du blandar ihop rasism på samhällsnivå och rasism på individnivå. Det brukar bli rörigt. Jag håller med dig om att det på samhällsnivå naturligtvis är den strukturella rasismen som är mer allvarlig och som vi ska lägga krut på, jag håller med alla dina argument.

Men på individnivå leder ditt resonemang till att man ska ursäkta sexism och rasism så länge det kommer från en grupp som slår uppåt. Att människor som tillhör en privilegierad grupp ska utveckla läderhud. Jag tycker inte att det är en slutsats som leder till minskad rasism och ökad tolerans i samhället.

På samma sätt tycker jag inte att man som feminist når någonstans genom att tafsa runt lite på krogen och rättfärdiga det med att det finns strukturell sexism.

Jag och min bästa kompis fick höra att vi var svennehoror när vi bodde i Karlstad.

Vi är båda svarta men adopterade, enligt de invandrarkillarna så var det för att vi "betedde" oss som svenska tjejer…

Intressant!

Jag förstår vad LD menar men håller inte med. Jag tycker alla uttryck av rasism ska bekämpa. Jag tror också att sådana här tankar att det är värre om någon i överläge slår nedåt än om någon i underläge slår uppåt i ett rasisitiskt perspektiv leder till att rasismen förvärras. Då normen då blir att det är acceptabelt för minioritetsgrupper att kalla vita svenskar för namn som svennehora/svennefitta. För genom denna motsättning skapas bränsle till vita svenskar som protesterar mot denna norm.

Förra året började jag i gymnasiet i Göteborg. Detta betydde att jag träffade en hel del nya människor med helt olika erfarenheter av grundskolan. Jag skulle vilja berätta om min väns erfarenheter från sin gamla skola (jag kallar henne Anna här):

Anna, som är en typisk blond och blåögd svensk, gick i en skola med ca. 85% elever med invandrarbakgrund. Hon blev konstant kallad svennehora, svennefitta, svennejävel etc. av sina klasskamrater, både i klassrummet och utanför. Om man bortser från strukturer och privilegier är detta solkar mobbing. Trots detta blev de trakasserier som Anna utsattes för ignorerade av lärarna. Låt mig nu återigen påpeka att detta pågick i klassrummet. Killarna som ropade dessa saker fick på sin höjd en tillsägelse, om det var en tjej som ropade blev det ingen reaktion (för alla vet att flickor är duktiga och tysta). När någon av de få svenne-killarna ropade någonting i stil med blatte-jävel tillbaka blev reaktionen en utskällning och en tripp till rektorn.

Jag kan förstå att vuxna ska förväntas ’skaka av sig’ och ’gå vidare’ när de kallas svennehora eller liknande (även om jag inte förstår varför vuxna vid sina sinnens fulla bruk ens skulle säga såna saker), men i skolan ska alla behandlas lika. Man ska inte behöva tänka att ”det är inte så farligt, jag är ju en privilegierad person i maktposition”.

Jag kan försäkra dig om att alla sorters rasism är otroligt jobbig att utsättas för, oavsett om den gör att man särbehandlas positivt eller negativt. Själv har jag upplevt båda efter att ha flyttat omkring en del i världen, och att klassificeras "svensk tjej som säkert vill", eller få gå före i kön för att man är vit, eller höra att man är "mycket bättre än latinobrudar som knullar vem som helst" är precis lika illa. Därför tycker jag att detta var ett tråkigt och kortsynt inlägg, ovsett vad man tycker om strukturer och att "sparka uppåt". Med nåt slags klassperspektiv och kulturperspektiv och inte minst globalt perspektiv tycker jag nog att all rasism på något sätt alltid är att sparka nedåt, och det är alltid, alltid FEL.

Svar:
Jag har också upplevt båda.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

De som inte tycker att rasism mot vita finns kan ju testa att leva i en förort med 90 % invandrare och få höra var och varannan dag att man är en äcklig svenne som tror att man är något, hora, viting och allt vad det är. Vissa invandrare hatar vita precis som vissa vita hatar invandrare. Rasism, och någon omvänd sådan existerar inte.

Tyvärr är det djupt problematiskt att hävda att en person som ingår i ett kollektiv som generellt har en gynnad position på individnivå får tåla lite rasism respektive sexism; det är rasistiskt att säga svennefitta och det är sexistiskt att säga att det inte är så farligt om en man blir ofrivilligt blir klappad på röven av en kvinna, Den förste mannen kanske är utfattig och arbetslös och den andre djupt blyg, men längtar bara efter ett jämställt kärleksförhållande. Resonemang som Sandra på Stökboet för kan man föra med sina lika bildade och upplysta medelklasspolare, övriga personer som vill leva mer jämställt blir ju totalt negativa till "de galna feministerna". Mycket dålig marknadsföring av feminism med denna typ av argument, tycker Daniel har helt rätt.

Det var jag som skrev kommentaren ovan (18:35) blev djupt besviken på detta inlägg, känns lite som att gärningar mot de som kollektivt ingår i en allmänt priviligerad grupp legitimeras på samma sätt som man legitimerade behandlingen av de oskyldiga tyskarna (som inte alls behövde vara Hitlertrogna, men antogs ingå i tyskarnas världsherravälde) i andra länder under och andra världskriget.

(19:18:35 skulle det vara) Oavsett hur generellt priviligerade "vita svenskar" är så förekommer upplevelser hos svenskar såsom "Lisa" beskriver" de skall inte på något sätt negligeras. Vi kommer inte någon vart med att få bukt med rasism och sexism om vi inte har nolltolerans mot att kalla någon fula och nedvärderande tillmälen!

Förlåt LD att jag tråkar ut alla med min fjärde kommentar, ville förtydliga, blev så upprörd förut att jag skrev i affekt, vill inte på något sätt negligera att det finns strukturell rasism och sexism som mest drabbar kvinnor och människor med invandrarbakgrund i t ex lönehänseende etc etc. Dock blev jag sjukt irriterad när Sandra på stökboet hävdade att det inte är rasistiskt när en "vit svensk" kallas för "svennefitta". Det vore till och med rasistiskt om Reinfeldt kallades "svennefitta" av sin afrikanske kontorsstädare eller sexistiskt om Donald Trump blev nupen i rumpan av den kvinna som sköter hans kemtvätt. Det jag menar med att Daniel har en poäng är att detta är en mycket dålig marknadsföring av feminismen, människor har långt ifrån alltid förmåga att se utöver sin egen bank av erfarenheter (det borde ju i o f s Reinfeldt och Trump ha, men inte den marginaliserade svensken eller blyge oerfarne gossen eller flickan i Lisas exempel)Kängan jag gav "Sandra på stökboet" är att det är en mycket snäv medelklassynvinkel (detta perspektiv kan man kosta på sig i omgivningar där man inte upplever segregationens problem, egentligen inte ett invandrarproblem utan ett fattigdomsproblem) att se problemen ur att inte kalla all rasism för rasism. "Lisa" belyste vad rasism också kan vara i sitt utmärkta exempel som samtidigt belyste vikten av ett intersektionalistiskt perspektiv där parametern "klass" tas på största allvar. Ett tips för alla till en djupare förståelse: Läs Enzo Aneröds böcker!

Du behöver inte be om ursäkt, Klabbe – det är moraliskt oförsvarbart att påstå att en sorts racism eller sexism är värre än en annan bara för att offret tillhör en grupp som några anser vara överordnad.

Att behandla människor olika pga av vad de har för pigment eller kromosomer är vedervärdigt. LD säger att det är fel att sparka ner (men ger tummen upp för att sparka uppåt – iaf i sexism frågan) – jag säger att det är fel att sparka…att man är en förbannad ynkrygg om man sparkar över huvud taget.

Det var heller inte det jag bad om ursäkt för utan främst att mina kommentarer blev så fragmentariska då jag skrev i affekt, men jag håller fullständigt med dig om att det är lika illa att bli sparkad på var än i maktstrukturen personen må befinna sig. Det finns ett stort problem i att de stora massorna som inte hörs på ledarsidor, i TV-debatter och i universitetens undervisningssalar förmodligen i allmänhet starkt är för jämställdhet, men inte på något sätt känner sig representerade av de tongivande personer som kallar sig feminister (feminist kortfattat förklarat: person som är för jämställdhet och har en analys som innebär att kvinnor i de flesta sammanhang är underordnade män, rätta mig någon om jag har fel). Jag delar till viss del denna analys (vad gäller t ex löner,ansvar för barn och hushåll) men vill till exempel kalla mångt och mycket som de kallar strukturellt för kulturellt (har ej alls med etnicitet att göra i detta sammanhang) istället. Sedan delar jag inte alls uppfattningen att kvinnor i alla sammanhang är underordnade och tror inte på att man inte skall prata om att barnen är pojkar respektive flickor(tror att det är viktigt för deras identitetsutveckling, men det räcker att säga att de är pojkar respektive flickor och sedan ge dem exakt samma möjligheter, man får gärna smutsa ner kjolen t ex och Vägra snävare tjejkläder som begränsar rörelsefriheten, detta implicerar att rosa blir mer attraktivt för flickor då det blir konkret för barnet. Bäraren av rosa kläder kan och skall sedan på samma sätt som bäraren av svarta kläder uppmuntras till att ta för sig av alla möjligheter, så tänker jag)Med dessa åsikter riskerar jag att kallas för sexist och rasist trots att jag anser mig vara motsatsen och ha en ganska god koll på de samhällsproblem som finns idag.

Jag tycker det beror helt på situationen. Det är inte alltid mer okej att bli kallad svennefitta än att kalla någon blatte.

Jag är uppvuxen i ett område med många invandrare. I min klass blev vi svenskar extremt mobbade för att vi var svenska varje dag i högstadiet, och de förekom liknande beteenden i andra årskurser på den skolan. Jag tycker inte att mobbning är okej någonsin. Varje dag fick vi höra saker som "usch gå in, din vita hud bländar oss" eller, "jävla svennefitta", "ditt skitland är såå äckligt", gå och dö ditt svennebarn", "Du är så jävla blond", "svenskar är äckliga" och så vidare. Jävlar vilket liv det blev om man sa ifrån. "snälla Sluta hålla på ni mobbar faktiskt oss" Då var man den största rasisten i staden. Jag tycker ändå att lika ska vara lika. Jag anser inte att det är okej för en kvinna att sexuellt utnyttja, våldta eller ofreda en man , bara för att vi är kvinnor och jag tycker inte det är okej att mobba någon som är svensk för att den är svensk lika lite som det är okej att mobba någon från ett annat land för dennes härkomst.

Enligt mig är det precis samma sak. Jag har bott i två olika invandrartäta förorter där jag har haft likadan eller sämre ekonomi än invandrarna runtomkring. Ingen av invandrarna var trevlig mot mig, ingen hälsade och ingen ville veta av mig eller min son på dagis. Han blev mobbad för att han var svensk och hade ett svenskt namn och jag kunde till och med en gång höra en av mammorna säga till sin son "lek inte med honom" och nickade åt min son. Situationen och orden gick inte att missuppfatta. Jag vågade till slut inte gå till affären längre eftersom det kryllade av manliga invandrargäng som stirrade på mig när jag gick förbi, gav oanständiga förslag och kallade mig svenne och svennefitta. Jag var aldrig otrevlig tillbaka, det ligger inte i min natur eller uppfostran. Efter två år (då jag till slut hade valt att aldrig handla där jag bodde utan tog hellre bussen för att handla i en butik i ett svenskt område) kunde jag äntligen flytta. Jag hamnade i ett svenskt trevligt område där jag inte har råkat ut för vare sig elaka ord eller obehagliga situationer. Det handlar inte om makt i skillnader mellan blatte och svenne, det handlar om ett hat mot det annorlunda och där är invandrare och svenskar som använder dessa ord precis likadana.

Vad ska vi göra som varken har pengar eller man som kan betala för oss? Det finns nog många som gärna också flytta till Bullerby-reservatet i Segersäng för att skona sina barn.

Svar:
Det är upp till politiker och inte privatpersoner att förändra situationen för utsatta. Men jag lovar att man inte behöver bo i segersäng för att ge sina barn ett drägligt liv.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

LD: Jag förstår precis vad du menar, och har länge haft ett jädrans sjå med att försöka förklara den här skillnaden för folk som tycker att ordet "svenne" är ett argument för dem att få kalla folk "blatte". Visst, båda uttrycken anspelar på rasism, och båda kan väcka anstöt hos den som blir kallad något av dem, men det är i _Strukturen_ skillnaden ligger. Varför ska det vara så svårt för somliga att se och erkänna strukturer? Heja dig!

"Den vita mannen sitter högst upp i hierarkin och innehar mest makt, politiskt, ekonomiskt och socialt. Det är inte synd om den vite heteromannen."

Jodå. Det är det faktiskt. Inte synd i samma mening som det är synd om somaliska flickor som får fittan sönderskuren. Eller som somaliska pojkar som tvingas bli soldater.

Men om vi nöjer oss med lite mer lyx-synd (jämfört med ovanstående) så är det väldigt ofta synd om den vite mannen.

Inte så mycket för att en liten klick – i allmänhet välutbildade – kvinnor mer eller mindre tillskriver de män som hela sina liv tryckts ner av alfahannarna en kollektiv skuld tillsammans med alfahannarna. Det vill jag påstå att de kan leva med. Hur rätt dessa kvinnor än har i sak så är ju deras retorik lika genomtänkt och framgångsrik som Lars Ohlys, och har ju ett i det närmaste obefintligt genomslag i samhällsklimatet i stort.

Men för att den vite mannen inte har några ursäkter om han inte är lyckad. Han står ju för bövelen på toppen. Kvinnor, hbt-personer och ickevita män har vi ju förståelse för om de inte lyckas, så systematiskt förtryckta som de ju är. Men en vit man som inte lyckas bli åtminstone hyggligt framgångsrik medelklass saknar ursäkter. Trots att hela samhället systematiskt särbehandlar honom positivt har han inte lyckats. Inte ens hur alla andra män på mer eller mindre subtila och många gånger omedvetna sätt hjälpt till att trycka ner kvinnor så att han ska få hjälp har räckt till. Hans brist på framgång beror såklart uteslutande på att han är en sopa. Det förstår ju vem som helst. Och han också.

Och hela vägen från vänster till höger och från feminister till homofoba grobianer med Sverigedemokratiska förtecken är det fortfarande rumsrent med skämt som anspelar på att en viss man nog gör ditten eller datten av det skälet att han har en liten penis, dvs. att han inte är en riktig man.

Så visst är det synd om vita heterosexuella män. Precis som det givetvis är om kvinnor, hbt-personer och ickevita.

Vad vet du om hur män upplever det att bli tafsade på? Jag skulle uppleva det enormt kränkande. Det handlar om makt, ja – den friheten och makten en individ, oavsett kön, tar sig gällande en annan individs kropp. Att du inte tycks fatta att det är lika illa oavsett vad man har mellan benen säger mest om hur oerhört navelskådande du är i dina betraktelser.

Svar:
att du inte tycks fatta skillnaden är otroligt oroande tycker jag
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Håller helt med Hanna som bott i invandrartäta områden.

Detta inlägg av LD gjorde mig fruktansvärt ledsen och faktiskt äcklad.

LD, säg mig, är jag, som vit svensk kvinna, i någon slags maktposition när jag blir våldtagen av invandrarkillar just för att jag är en vit blond svenska, eller när jag blir kallad svennehora/svennejävel/svennefitta, eller när jag blir misshandlad just pga att jag är en vit blond svenska?

Jag misstänker att jag inte får något svar på denna kommentar av dig eftersom du av någon anledning inte gärna verkar svara på såna här kommentarer, men hoppas kan jag ju göra.

Svar:
Jag har också bott i invandrartäta områden o känner verkligen inte igen problemet. Men självklart finns det nyanser. Förstår att det kan vara läskigt men det du utsätts för är inte samma typ av rasism som det omvända. Du är svensk i svenskarnas land. Vit kvinna i vitt territorium.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Riktigt så lätt är det inte i min mening. Varje situation bör analyseras för sig själv. Att vara vit hjälper inte mycket om man blir attackerad av fem stycken rasistiska icke-vita. Då sitter plötsligt någon annan i maktposition. Att tro att vissa grupper inte kan utsättas för vissa saker är farligt. Vissa grupper har turen att inte utsättas ofta, kanske inte ens sällan, men det händer.
Jag har t.ex. som homosexuell man vid vissa tillfällen blivit antastad av kvinnor som varit bra mycket starkare än mig. Det hjälpte mig inte att jag var man när det hände.
Det sättet att se på saker du framför i denna posten har viss sanning, givetvis utsätts vita för mycket mindre rasism på överlag ”vitt territorium” som Sverige, men det är inte omöjligt att bli illa behandlad på grund av sin hudfärg även som vit i Sverige. Människor är inte särskilt olika när allting kommer omkring, icke-vita kan också hata andra raser, och makt är flytande, inte fast.

Oavsett vem som sagt vad till vem borde man faktiskt ta hänsyn till individens upplevelse framför nagonting annat.
Att dela upp människor i kön eller hudfärg och efter det bedömma hur allvarligt övergreppet var är oacceptabelt och skapar verkligen ett vi och dom. Först och främst är vi alla människor, och att en grupp människor kan antas vara mer förtryckta än en annan grupp ur ett generellt perspektiv ändrar inte en individs upplevelse.
Det är verkligen inte hälsosamt att göra skillnad pa män och kvinnor som blir tagna pa rumpan, ingen kan förutse hur just den individen kommer att se pa det hela, man som kvinna.
Jag har bott i en by där ”rumpklämmande” hörde vardagen till, kvinnor klämde män och män klämde kvinnor, ingen verkade ta illa upp. Trots att jag vuxit upp i denna by där rumpklämmande var normaliserat tar jag som individ väldigt illa upp om nagon kränker mig pa det sättet.
Man ska ALLTID ta hänsyn till individen först och främst, därför är rumpklämmeri inte acceptabelt pa nagot kön.
Jag växte även upp med en ”tafsare” som barn, och manga ganger önskade jag att jag hade blivit valdtagen istället sa att jag kunde känna att jag hade rätt att vara ledsen över det som hänt. Att förminska och göra skillnad pa övergrepp förminskar en människas värde.
Om jag har en son och en dotter spelar det ingen roll vem av dem som blir tafsad, förövaren är ett lika stort svin, och jag skulle aldrig i mitt liv tänka att den ena handlingen var värre än den andra.
Om jag har ett vitt barn, och ett adopterat färgat barn och bada blir kränkt i skolan i form av ”svennehora” och ”blattefan” ser jag förövaren respektive som ett lika stort svin, och det skulle aldrig falla mig in att ge mer stöd at mitt färgade barn mer stöd medan jag mer eller mindre sade at mitt vita barn att rycka upp sig eftersom denne är född med ”privilegier”.
Om en vit människa mar väldigt bra och är stark i sig själv kanske ord som ”svennefitta” rinner av utan problem, om en vit människa mar daligt och lider av svagt självförtroende kan det vara mycket sarande och paverka självkänslan.
Om en färgad människa mar bra och är stark i sig själv kanske ord som ”blattejävel” rinner av utan problem, om en färgad människa mar daligt och lider av svagt självförtroende kan det vara mycket sarande och paverka självkänslan.
Det finns ingen skillnad, och inga ursäkter eller förmildrande omständigheter när man helt oprovocerat kränker en annan människa, det är handlingen i sig som är respektlös och avskyvärd.
Det spelar ingen roll för en vit ”priviligerad” man att han är född som vit man om just han har vuxit upp under undermaliga omständigheter, det spelar ingen roll om hans ”art och könsfränder” har en förtryckande historia om han själv har blivit förtryckt. Ska han straffas för att han är född som han är? Kan han hjälpa det? Ska han skära av sig penisen för att fa rätten att klaga om han blir orättvist behandlad?
Tva blinda kvinnor, och dessutom goda vänner tar en promenad i parken, den ene mörkhyad, den andre vit. Den vita kvinnan bestämmer sig för att ga och köpa glass till dem bada, och den mörkhyade sätter sig ned pa en bänk.
Medan den vita kvinnan star i kön kommer det upp ett gäng mörkhyade personer och börjar skratta at henne. ”Fy fan, titta pa den där äckliga svennehoran” säger dom. De börjar tala direkt till henne sa hon vet att det är henne de menar, hon svarar inte. ”Öy, svennefitta, varför svarar du inte din jävla hora? Vill du knulla?” Nagon ingriper och kvinnan blir lämnad ifred.
Medan den mörkyade kvinnan sitter och väntar pa sin väninna kommer ett gäng vita personer fram till henne och börjar skratta ”Fy fan vilken ful jävla blatteapa.” Eftersom hon sitter ensam pa bänken vet hon att det är henne dom menar, men hon ignorerar dem. ”Kan du svenska din jävla apa? Varför svarar du inte?”
Tillslut gar nagon förbi och svinen avlägsnar sig. Därefter kommer hennes vita väninna tillbaka med tva glassar.
De utbyter erfarenheter, bada är väldigt ledsna över vad som har hänt och stöttar varandra.
Tänk dig da att nagon gar fram till dem och säger:
”Men skärpning för f

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *