Kategorier
Vardagstrams

Att vilja sälja bilar med hjälp av en studie som visar att män är empatistörda as verkar ju märkligt.

män är as
Jaha, Volvo har gjort en undersökning som visar att män är ” genetiskt styrda” att föredra bilar för bebisar. Genetiskt ja. Låter trovärdigt. Låter jävligt okunnigt snarare. Och studien? Den talar liksom inte för männen.
– Den här undersökningen bekräftar det vi alltid misstänkt: Vacker design kan väcka starka känslor, säger Volvos designchef Thomas Ingenlath. Nåja, den bekräftar väl snarare att den manliga könsnormen samt den livslånga hjärntvätten av våra pojkar inte bara är stark utan rentav skadlig.

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”Att vilja sälja bilar med hjälp av en studie som visar att män är empatistörda as verkar ju märkligt.”

Det vore intressant att läsa studien. Det vore intressant att se om försökspersonerna är föräldrar eller inte. Det vore intressant med en diskussion om kulturell betingning. Ett gråtande barn väcker ju en viss typ av känslor som är helt skild från den av en vackert utformad statussymbol.
Att studien är reklam känns uppenbart. Hur man kan anse att det är bra reklam är för mig betydligt mer dunkelt.
Själv tycker jag det luktar trams och pseudovetenskap lång väg!
Borde man möjligen anmäla den? Kan man anmäla reklam som presenteras förpackat som vetenskap? Var i så fall?

Det känns som om det saknas en del information här, som t.ex. vilken sorts DNA-analys man använt och vilka gener man anser är inblandade i utvecklandet av känslor för bildesign. Och handlar det om genetik eller epigenetik (dvs huruvida man har eller inte har vissa gener eller huruvida generna är på eller av)?
Såna detaljer framgick liksom inte riktigt av artikeln, men jag utgår från att allt sånt finns med i själva studien eftersom de drar slutsatsen att det är genetiskt.
Eller?

Volvo är ju känt för sina tillförlitliga genetiska studier, så jag känner mig helt trygg med att det finns detaljerade redovisningar av allt det där i studien, även om det inte går att läsa i artikeln.

Nu kan man inte läsa hur studien gått till, om den är seriös eller vilka parametrar de har arbetat med. Det låter onekligen ganska tveksamt. Men, för att spinna vidare på din rubrik. Om nu så är fallet, alltså att män gillar bilar bättre än gråtande bebisar, är definitionen ”empatistörda as” verkligen korrekt? Jag har inte läst studien men jag antar att du har gjort det eftersom du använder så grova tillmälen.

Förstår inte vad du fråga LD om? Att män enligt denna studien (jaja.. ”studie”) inte bryr sig om gråtande barn kan väl ses som bristt på empati? Och om man inte har någon som helst empati utan bara bryr sig om materiella ting (i detta fall bilar) passar as ganska bra in?

Hej Lady.D! Jag undrar lite hur det beskrivs hur man genom att vara noga med språket när man bemöter barnen och hur man ger namn på olika platser i lokalerna ger andra signaler till barnen på ett genus neutralt sätt. Och om du kan ge några exempel på vad det kan vara för något.

Skall man vara lite seriös så är det väl bra på ett sätt – det är väl tryggt att man håller sig lugn inför ett gråtande barn.
Skall man vara lite oseriös så kan man göra samma undersökningar med att nyttja heroin och ett skrikande barn på en mor och antagligen komma fram till den oseriösa rubriken – ”Mammor är genetiskt styrda att välja heroin före sina barn!!!!”.

Shit! Jag är man! Fick mig ett könsbyte jag inte bett om, najs Volvo. Tackar.
Fast min första instinkt när jag hör ett gråtande barn är faktiskt att gå därifrån, såvida det inte finns en enda människa i närheten förutom jag förstås.
Och jo… jag kan bli lätt förälskad i en snygg bil med kraftfull motor.
Idiotstudie. Jag är kvinna, jag gillar bilar och blir obekväm när små barn gråter. Jag är jag. Fuck you Volvo.

”Starkare känslomässigt” är väldigt luddigt uttryckt. Menar de att känslorna är positiva eller negativa eller bådeock? Genetiskt dessutom? Tror de att männen levt avskärmade från världen under hela sina liv, aldrig fått någon påverkan från något håll alls? Hahaha…vilken urlöjlig studie! 😀

Underbart, då är det äntligen bekräftat: Jag är man. Undantagen bekräftar regeln, eller hur är det? Vore ju intressant att se om Volvo har en studie som faktiskt håller, med tanke på att bilen är en så gammal uppfinning så är det ju rent logiskt att generna hunnit förändras…

Denna studie skulle isåfall tyda på att män reagerar starkare på de flesta materiella ting de skulle vilja äga, än okända gråtande barn. Och det finns väl en möjlighet att det tyder på någon form av genetisk styrning, kanske var det mer hjärnaktivitet hos en man när han såg en ny grotta än en granngrottas gråtande barn. Dock tror jag detta är ett försökt till att säga: MÄN, DAGS ATT BYTA BIL. Och ska således inte heller tas på allvar.
Dock så ser jag det som en onödig forskning och publikation. Varför förstärka ett redan dåligt beteende…

Jag tänker inte ens diskutera den här rapporten. Det faktum att den är beställd av Volvo är ju så jävla patetiskt, och att sen en tidning väljer att skriva om det och ge publicitet… Blä.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *