Kategorier
Vardagstrams

Döda har större rätt att bestämma över sina kroppar än levande, av Sandra Abi-Khalil

pekarVarje gång en gör misstaget att tro att vi har lagt frågan om fri abort bakom oss så blossar debatten upp igen. I dagsläget är frågan aktuell i stora delar av Europa på ett mycket obehagligt sätt och än en gång blir vi varse att rättigheterna till ens egen kropp inte inbegriper rätten att bestämma vad som händer med ens livmoder.

Många argument mot abort (eller ”bara” för kringskurna abortmöjligheter) grundar sig på respekt för och erkännande av det liv som växer i kvinnans kropp, som det så vackert brukar heta. Diskussioner kring abort fastnar ofta i att abortmotståndare envisas med att vilja definiera ”livets början” som befruktningen, för att sedan kunna försvara det ”nya livets” rättigheter, vilka de menar bör vara på samma nivå som alla andras.

Ponera då att vi köper dessa argument dels om livets början och dels om livets helighet. Ponera att vi accepterar att en person med livmoder är skyldig att upplåta sin kropp i nio månader, vare sig hen vill eller inte, till förmån för en annan individs möjlighet att leva. Att hen är skyldig att fullfölja en graviditet och förlossning, vilka med största sannolikhet kommer att ge hen men för livet (som vi inte i förväg kan förutspå omfattningen av).

Då blir dock min första följdfråga: varför är detta är den enda uppoffring för andra människors liv som någon någonsin avkrävs?

Varför kämpar inte ja-till-livare, med samma argument om livets helighet och skyldigheten att offra av sin egen kropp för andras rätt att leva, för tvångsdonationer av organ efter döden? Hur är det ens rimligt att en död person har större rätt att bestämma över sina organ än en levande person har att bestämma över sin livmoder? Hur många liv skulle inte kunna räddas om en död kropp ansågs vara lagligt skyldig att donera allt som kan användas?

Eller att personer, under sin livstid, kan tvingas donera tex en av två fungerande njurar eller delar av sin lever. Dessa ingrepp är såklart både potentiellt farliga och fysiskt krävande men det är ju även en graviditet och förlossning. Ändå tycks ingen förespråka de förra medan de senare snarare tas med en klackspark. Graviditetens ”naturlighet” tycks göra oss blinda för vilket åtagande en graviditet faktiskt är.

Men vad sägs om att lämna blod åtminstone? En riktig lågriskuppoffring, såväl fysiskt som tidsmässigt, som ändå skulle rädda liv. Det pratar vi väl åtminstone om att kräva i en värld där rätten till fri abort fortfarande diskuteras? Nä, inte ens det anser vi oss kunna kräva andra människor.

Allra märkligast blir det när en inser att inte ens en förälder kan avtvingas några av dessa uppoffringar för sitt barn. Det innebär alltså att en person som nekats abort är fullt fri att vägra rädda livet på samma barn med en njure eller en halvliter blod.

Plötsligt kan jag inte undgå att tänka att abortmotstånd inte alls handlar om att ge embryon samma rättigheter till liv som andra människor. Snarare innebär abortförbud att embryon får rättigheter som inga andra har och detta på bekostnad av människors rätt att bestämma över sin livmoder och sitt underliv.

___________________


Sandra beskriver sig själv som mycket bestämd, ständigt analyserande, ömsom sprudlande glad och ömsom gravallvarlig, med ett sällan vilande rättvisepatos och en ständig upptäckarlusta. Hon började läsa på om feminismen för några år sen, vilket snart fick henne att lägga ”jag är inte feminist men jag är för jämställdhet”-harangen bakom sig. Numera är hon en normkritisk radikal- och queerfeminist som drömmer om ett samhälle fritt från alla sorters förtryck.

Av Natashja // Lady Dahmer

Ni har verkligen kommit rätt om man säger så. Jag är en riktig glädjespridare, fast tvärtom. En bitter surkärring utan dess like som skriver om feminism, kroppen, fatshame, föräldraskap och om att vara kvinna i ett patriarkat.

Kvinnosakskvinna. Feministinfluensa. Din problematiska favorit.

Mig blir ni snart kär i!

0 svar på ”Döda har större rätt att bestämma över sina kroppar än levande, av Sandra Abi-Khalil”

Samma inlägg i debatten som redan skrivits en miljard gånger av folk som ser saker svart på vitt. Det finns ingen naturlig objektiv lag som säger att man har rätt till eller inte har rätt till abort. Därmed finns det inte heller någon naturlag som säger att vecka X bör vara den senaste veckan att göra abort, men så fort man börjar diskutera (trots att man är för abort) att vi har en väldigt sen vecka i Sverige i jämföresle med andra länder och hur fostret fungerar vid den veckan så blir det ett JÄVLA LIV. För abort är ju någon helig naturlag (samma naturrättslära som troende använder sig av) för vissa feminister och det är helt okej för vi har alla olika världsuppfattningar men framställ inte abort som någon medfödd rättighet då.
”Varför kämpar inte ja-till-livare, med samma argument om livets helighet och skyldigheten att offra av sin egen kropp för andras rätt att leva, för tvångsdonationer av organ efter döden? ”
För att vi idag och även historiskt har en väldig respekt för de döda (som eventuellt grundar sig i rädsla för döden). Sedan ser nog inte ja till livet-sägare det som att man offrar delar av sin kropp när man är gravid. Det gör nog inte de flesta andra heller.

Endel ser det som att man ”offrar” sin kropp, jo. Troligen de som läst på mest om förlossningsskador innan förlossningen. Läs lite procent ang. hur många som får bestående men så håller du nog med. Själv har jag inte kunnat ha sex eller ens stoppat in en tampong efter min förlossning för 9 månader sedan. Är troligtvis förstörd, vågar inte ens gå till läkaren och få det bekräftat. Skulle jag någon gång igen kunna ha sex så vårt barn kan få ett syskon der jag det _definitivt_ som att jag offrar min kropp. Framfall, urinläckage, analläckage och liknande bestående skador är nästan 50/50 känns det som.

Väldigt bra inlägg! Bra och tydliga argument (inte för att det ens ska behövas). Det där med organdonation har jag inte tänkt på själv, det är ju så klockrent!

Är inte en del av debatten också att man gjort val som ledde till en graviditet och att det då är självförvållat? Varje gång du har sex tar du den risken att du kan bli gravid och då är konsekvenserna ditt ansvar. Till skillnad från att ansvara för andras behov av blod eller en njure t ex.
Jätteintressant perspektiv i inlägget, sjukt att jag aldrig tänkt på det så.

Så den kvinna som får t ex cancer eller annan allvarlig sjukdom under graviditeten får skylla sig själv och vackert vara utan behandling för att graviditeten är ”självförvållad” då menar du?

Tack så bra skrivet. Är personligen inte jättepro abort, men med dina ord fick jag mig en tankeställare. Herregud vad sant?! Det här ska jag säga till min kristna mamma som influerat mig till att tycka så!

Fick direkt en bild som jag sett på Tumblr framför mig, med texten:
”If the fetus you save is
GAY,
Will you continue to protect its rights?”
De människor jag pratat med som är abortmotståndare är också de mest homofobiska människor jag någonsin träffat. Intressant att barnet är värt noll utanför livmodern med värd allt när det bara är en liten cellklump..
Själv ska jag gå till blodbussen (kan det vara värsta namnet ever?) nästa gång den kommer till byn. Superbra inlägg!

Långt ifrån homofober är abortmotståndare. Jag var själv tidigare abortmotståndare förutom under ”särskilda omständigheter” såsom våldtäkt, fel på foster osv. Kände länge så. ”Abort är inget preventivmedel” men så fick jag svar på tal av LD en gång. Att vara abortmotståndare förutom vid särskilda omständigheter är att inte se till barnets (eller barnens) bästa. Det blir istället bara en bestraffning vilket är fel. Varför ska kvinnan bestraffas? Hur bestraffas männen när de gör en kvinna gravid? Betalar underhållningsbidrag? Knappast samma sak som gå igenom 9 mån graviditet och förlossning. Barn ska vara önskade, kvinnan ska ha rätt att bestämma huruvida hon vill ha barn eller ej.

Sjukt bra analyserat och skrivet!
Jag behöver hjälp med att reda ut min egen feminism. För mig är det självklart att vara feminist och mycket av detta beror på samhällets syn på kvinnokroppen- att man inte bara kan förväntas föda ett barn, det ska ske med minsta möjliga tid på sjukhus, med minsta möjliga smärtlindring. Vilket är helt sjukt eftersom en graviditet och förlossning är naturlig på samma sätt som att punktera en lunga eller få hjärnskakning, typ, det vill säga farlig och smärtsam.
För mig är det så självklart att denna fråga är en kvinnofråga och jag har alltid tyckt att man måste erkänna den som en kvinnofråga just för att skillnaden mellan samhällets syn på kvinnor och män ska tydliggöras. Med titeln ”att föda som en man” i bakhuvudet tänker jag att det inte minst i denna fråga faktiskt finns en skillnad mellan hur könen behandlas just med tanke på fysiken.
Då kör det ihop sig i mitt huvud när denna skribent uttrycker ”person med en livmoder”. Jag är mycket väl medveten om att det finns män som har en livmoder och därmed kan föda barn. Frågan är bara hur man får ihop det med att kvinnor är utsatta just för att kvinnor föder barn. Ska man tänka att kvinnor är utsatta just för att det är fler kvinnor som föder barn?
Jag tänker också på mer internationella frågor, som att flickor har lägre chans att få gå i skolan, etc, etc. Detta beror ju inte på något annat än att de är födda med en snippa. I den meningen är det väl inget annat än det fysiska könet som gör dem till flickor? Eller att det behövs kvinnosjukvård för att kvinnor menstruerar, får missfall och blir gravida.
Jag har alltså kört fast i min tankebana. Jag vill både visa att jag bryr mig om och accepterar att det finns män eller ”varkenellerkön” som föder barn men samtidigt tycker jag att det är viktigt att peka på hur utsatta kvinnor är just på grund av att de har en snippa och en livmoder. Kanske finns det någon klok person här inne som kan förstå och hjälpa mig reda ut tankarna? Kanske kan man få läsa ett blogginlägg om detta?
Kramar
Jonna

Hej Jonna,
Jag kan försöka förklara lite kort hur jag tänkte när jag skrev inlägget. Jag är själv ciskvinna och jag försöker vänja mig av vid de transfoba uttryck som genomsyrar mitt språk för att försöka motverka mitt eget bidrag till normerna kring kön och cisskap.
Jag tänker att det absolut finns förtryck som drabbar kvinnor och inte transmän som fortfarande har en livmoder – alltså att det finns förtryck av kvinnor som just kvinnor och som inte drabbar transmän (medan de fortfarande kan drabbas av andra förtryck just för att det är transmän). När det gäller tex graviditeter och abortfrågor så gäller de ju alla personer med en livmoder.
Många frågor om ojämställdhet mellan könen innehåller transfobi också – tex det du tar upp med ciskvinnors begränsade möjligheter till skolgång på vissa ställen i världen. I sådana situationer är det ju den som betraktas som kvinna av omvärlden som drabbas av de minskade möjligheterna till utbildning medan transpersoner fortfarande drabbas av förtrycket att inte få sin könsidentitet erkänd.
Jag skulle kunna skriva så mycket om detta men jag tänker att det i slutändan kokar ner till intersektionalitet: att det är viktigt att vi förstår att olika förtryck ibland samverkar och ibland existerar parallellt. Vi kan absolut fokusera på olika frågor vid olika tillfällen men det är viktigt att vara försiktig så att vi inte bidrar till andra förtryck när vi gör det. Ett sätt är ju att tex vara tydlig med när en pratar om ciskvinnor eller människor som har blivit tilldelade det juridiska könet kvinna vid födseln (det finns nån bra förkortning för detta på engelska – finns det en på svenska också tro?), så att inte bidrar till att osynliggöra transpersoners existens.

Otroligt bra text!
Men jag måste skriva lite ….
För mig handlar abort inte bara om den kroppsliga utsattheten med graviditet och förlossning, vilket kan vara riskfyllt jag har själv blivit svårt sjuk både under och efter graviditet och förlossning.
För mig handlar det också om vad som händer efteråt. Kapaciteten att kunna och vilja vara förälder. Att lämna bort ett barn är knappast socialt accepterat, för att inte tala om den känslomässiga pressen.
Jag har flera allvarliga sjukdomar – om preventinmedlet failar och jag blir gravid är abort det enda alternativet. Det är ju ett sk. giltigt skäl men alla kvinnor oavsett om det beror på eller vad man känner ska få välja själv. Att någon MAN eller kvinna ens tar sig ton i att uttrycka en åsikt om andra människors familjebildning och föräldraskap är kränkande.
Åh, och nu blinkar reklam om graviditetstest och ägglossningstest överallt på skärmen, ingen om preventinmetoder.

Jag håller verkligen med om detta! Mitt inlägg avskärmade bara frågan om ansvar för att rädda andras liv.
Jag brukar ta upp andra förslag på möjliga samhällsregler för att visa hur galet det är att kräva att människor ska bli föräldrar som någon slags möjlig konsekvens av sex som en tydligen ”måste” acceptera (vissa älskar att hävda naturlighet som nödvändighet så snart det passar dem). Tex skulle vi kunna skapa lagar som säger att en måste registrera sig som för eller emot abort i ett nationellt register. Vi kan vara extrema och säga att det räcker med att en enda person motsätter sig abort för att det ska vara förbjudet. Dock gäller i så fall samtidigt att alla de som är för abort kan välja att adoptera bort ett barn som de hade velat abortera och dessa barn slumpas ut bland de som motsätter sig abort.
Det är en direkt analogi till de som hävdar att en bör vara beredd att ta hand om barn om en väljer att ha omslutande sex, med den enda skillnaden att det ena anses ”naturligt” (som om mödrar i naturen aldrig väljer att göra sig av med sina ungar) medan det andra skulle vara ett skapat system (som massor med andra skapade system som vi är väldigt nöjda med att leva efter).

Klockrent inlägg! Hatten av till Sandra och till LD som lyfter fram personer med vettiga argument!
När det gäller abort blåser det kalla vindar i världen. SD vill sänka abortgränsen till 12 v, vilket bara är ytterligare ett bevis på hur kvinnofientliga de är. Jag har en vän som inte upptäckte sin graviditet förrens magen började växa i femte månaden, hon hade haft en blödning i ”rätt tid” varje månad även som gravid..
Redan i antikens Grekland nämns abort och i alla tider har kvinnor fördrivit foster av olika anledningar, oavsett om män försökt hindra dem i religionens namn

”Varför kämpar inte ja-till-livare, med samma argument om livets helighet och skyldigheten att offra av sin egen kropp för andras rätt att leva, för tvångsdonationer av organ efter döden”’
…av samma anledning som du inte kämpar för männens rättigheter, synskadade i Afrika, lägre skatt för pensionärer osv osv. Man kan inte göra ALLT! Du har fokuserat på kvinnofrågor, vilket är JÄTTEBRA. Jag antar att de som kämpar för ofödda barns rättigheter gör samma sak som du, dvs engagerar sig i något som de brinner för.
Sedan finns det säkert de som brinner väldigt starkt för att införa donationstvång men som inte engagerar sig i feminism eller barns rättigheter.

Du missförstod uppenbarligen den retoriska frågan; jag menade alltså inte ”varför engagerar de sig inte i de övriga frågorna?” utan ”varför står de inte för de övriga ställningstagandena?”
Jag har nämligen inte några som helst erfarenheter av att dessa åsikter skulle hänga ihop och det innebär alltså att en har ett inkonsekvent synsätt. Att jag inte ”kämpar kämpar för männens rättigheter, synskadade i Afrika, lägre skatt för pensionärer osv osv” är nämligen inte samma sak som att jag inte står för dessa saker.

Appropå donationer, gillar det finländska systemet där alla (sen några år tillbaka) är automatiskt organdonatörer efter de har dött. En måste anmäla sig om en INTE vill göra det. Till skillnad från Sverige där en måste anmäla sig till registret..

@Anni: Det är det enda raka om man vill ha fler donatorer. Alla donerar allting. Den som inte vill donera/ta emot organ anmäler sig till ett register och tas då bort som möjligt donator/mottagare av organ.

Så bra skrivet! En ny vinkel som jag inte hört/läst förut. Det är tråkigt att vi fortfarande behöver diskutera denna självklara rättighet.
Embryots rätt till liv tycks i vissa människors ögon större än allt. Oavsett vilket slags liv det blir. Andra liv släcker vi utan att blinka (andra arter).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *